نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

تصویرسازی ذهنی از مهارت‌های روانی است که روان‌شناسان ورزشی به ورزشکاران توصیه می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش مقایسۀ اثر تصویرسازی شناختی و انگیزشی بر یادگیری مهارت‌های پایۀبسکتبال است. 59 دانشجوی مبتدی و داوطلب به­طور تصادفی به سه گروه تمرین بدنی(21نفر)، تمرین بدنی با تصویرسازی شناختی (19 نفر) و تمرین بدنی با تصویرسازی انگیزشی(19 نفر) تقسیم شدند. هر گروه هفت هفته و هر هفته دو جلسه به انجام تمرین بدنی، تصویرسازی شناختی و انگیزشی پرداختند. پیش و پس از مداخله از آزمودنی‌ها در موقعیت مشابه آزمون پرتاب آزاد، پاس و دریبل بسکتبال گرفته شد. با استفاده از روش اندازه‌های تکراری نتایج تحلیل و در سطح معنی­داری 05/0>P مقایسه شدند. تغییرات نمرات درون گروه‌ها نشان داد 14 جلسه تمرین سبب بهبود معنی­دار عملکرد مهارت‌های پایۀ بسکتبال شده است (05/0>P). در پرتاب توپ، دو گروه تمرین بدنی در ترکیب با تصویرسازی انگیزشی و شناختی، در مقایسه با گروه تمرین بدنی پیشرفت معنی­داری داشتند (05/0>P). در پاس، دو گروه تمرین بدنی در ترکیب با تصویرسازی انگیزشی و شناختی، در مقایسه با گروه تمرین بدنی پیشرفت بیشتری را تجربه کردند. تنها تغییرات واریانس بین گروهی در مهارت دریبل معنی­دار بود (05/0>P) طوری که عملکرد گروه تمرین بدنی توأم با تصویرسازی انگیزشی از گروه تمرین بدنی بهتر بود. با تأکید بر این راه­کار آموزشی که تصویرسازی اجرای ورزشی را بهبود می‌دهد، تصویرسازی انگیزشی تأثیر مطلوب و مؤثرتری بر عملکردهای مختلف اعم از انگیزشی و شناختی دارد.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Cognitive and Motivational Imagery on learning Basic Basketball Skills

چکیده [English]

Introduction: Mental Imagery is mental skills that athletes in sport psychologists recommend. The aim of this study was to compare the effects of cognitive and motivational imagery on learning the basic skills of basketball. Methodology: 51 beginner student volunteers were randomly divided into three groups: 1) physical training (21 patients), 2) physical training with cognitive imagery (19), and 3) physical training with emotional imagery (19 people). Each group rehearsed seven weeks, two sessions per week of physical training, cognitive and motivational imagery. Before and after the intervention, participants took part in similar circumstances test shoot, pass and dribble the basketball. Results were analyzed using repeated measures at a significance level of P<0/05. Results: The scores of the within groups showed that 14 session training a significant improved on performance in basic basketball skills (P<0/05). In throwing the ball, physical training combined with cognitive and motivational imagery groups had significantly improved (P<0/05). In passing, two groups physical training with cognitive and motivational imagery experienced greater improvements. Variance between groups was significant only at dribbling skills (P<0/05), such that the motivational imagery combined with physical training group was better than physical training. Conclusions: As respects, the mental imagery improves athletic performance; Emotional imagery is more effective in motivational and cognitive task’s performance.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive and motivational imagery
  • Shooting
  • Passing
  • Dribbling
  • Basketball