نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی رابطۀ بین سبک مربیگری مربیان بر مبنای سبک آمرانه و آزادمنشانه با رضایتمندی ورزشکاران آنهاست. جامعة آماری این پژوهش بازیکنان لیگ برتر والیبال مردان به تعداد 192 نفر بود، که 93 نفر از آنها از طریق جدول حجم و نمونۀ مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامۀ رضایتمندی ورزشکاران ریمر و چلادورای (1998) با 14 سؤال و همچنین پرسشنامۀ سبک مربیگری محققساخته با 12 سؤال استفاده شد. 9 نفر از افراد صاحبنظر روایی صوری و محتوایی پرسشنامۀ محققساختۀ سبک رهبری را بررسی کردند و در مطالعۀ راهنما، پایایی پرسشنامههای رضایتمندی ورزشکاران و سبک مربیگری به ترتیب 89/0 و 75/0 بهدست آمد. بهمنظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSSو در سطح معنیداری 05/0≥P استفاده شد. یافتهها نشان میدهد بین سبک مربیگری آمرانه و رضایت از نحوۀ آموزش و تمرین مربی (001/0=P، 41/0r=)، عملکرد تیمی (018/0=P، 25/0r=) و عملکرد فردی (008/0=P، 28/0r=) رابطۀ معنیداری وجود دارد، اما بین سبک مربیگری آمرانه و رضایت از رفتار مربی رابطۀ معنیداری وجود ندارد. بین سبک مربیگری آزادمنشانه و رضایت از نحوۀ آموزش و تمرین مربی، عملکرد تیمی و عملکرد فردی نیز رابطۀ معنیداری وجود ندارد، اما بین سبک مربیگری آزادمنشانه و رضایت از رفتار مربی (001/0=P، 46/0r=) رابطۀ معنیداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Coaching Style with Athlete’s Satisfaction of Iran Men Volleyball Super league
چکیده [English]
The purpose of this research was study the relationship between authoritarian and libertarian leadership styles with their athlete’s satisfaction. From 192 Iranian volleyball players participating in Iran men volleyball super league selected 93 players by cluster sampling as sample. In this research used from athletes satisfaction questionnaire of Riemer and Chelladurai (1998) and made-researcher questionnaire of coaching style. The validity of coaching style questionnaire measured by 9 experts and in pilot study, questionnaires reliability of athletes satisfaction and coaching style measured 0.89 and 0.75 respectively. In order to evaluate and compare the descriptive data used from descriptive and inferential statistical (Pearson coefficient correlation) in SPSS software and significant level p≤0/05. Results showed that there is significantly relationship between authoritarian coaching style and satisfaction from coach education and training method (r=0.41, p=0.001), team performance (r=0.25, p=0.018) and individual performance (r=0.28, p=0.008), but there is not significantly relationship between authoritarian coaching style and satisfaction from coach behavior. At against, there is not significantly relationship between libertarian and satisfaction from coach education and training method, team performance and individual performance, but there is significantly relationship between libertarian coaching style and satisfaction from coach behavior (r=0.46, p=0.001).
کلیدواژهها [English]
- Athlete’s Satisfaction
- Authoritarian Coaching Style
- Libertarian Coaching Style