نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

دانشگاه ارومیه

چکیده

مطالعه با هدف تعیین تاثیر تصویرسازی حرکتی پویا بر تناسب زمانی، یادگیری و عملکرد مهارت شوت فوتبال اجرا گردید.روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و آزمون یادداری با گروه کنترل بود. بدین‌منظور، 45 پسر دانشجوی دانشگاه ارومیه به روش نمونه دسترس ، به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس به تعداد مساوی در سه گروه تمرین جسمانی (کنترل)، تصویرسازی حرکتی ایستا (sMI)و تصویرسازی حرکتی پویا(dMI) قرار گرفتند.مداخله به‌ مدت 12 جلسه (4 جلسه در هفته و هر جلسه 2 ساعت) اجرا گردید. گروه تمرین جسمانی بر اساس پروتکل فقط مهارت شوت را بصورت فیزیکی تمرین کرد، گروه تصویرسازی حرکتی ایستا بعد انجام فیزیکی مهارت بعد از یک دقیقه آرام سازی بصورت ایستاده به تصویرسازی ذهنی پرداختند و در نهایت گروه تصویرسازی حرکتی پویا بعد انجام مهارت شوت بصورت جسمانی و آرام سازی یک دقیقه ای بصورت ایستاده و در حالی که درجا پاهای خود را تکان می دادند به تصویرسازی پرداختند، برای ارزیابی مهارت دریبل از آزمون مهارت شوت فوتبال مور-کریستین و برای ارزیابی توانایی تصویرسازی حرکتی از پرسشنامه تجدید نظر شده MIQ-R استفاد شد. نتایج نشان داد کیفیت شوت و زمانبندی کلی MI با تمرین فیزیکی متناسب می گردد، افزایش روی عملکرد و یادگیری dMI نسبت به sMI درسطح معناداری گزارش شد و همبستگی مثبتی وجود دارد.این مطالعه از مزایای استفاده از dMI نسبت به sMI حمایت می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Pairing movement with imagery (dynamic motor imagery) newer horizon for motor imagery practice and its impact on learning and performance. Case study: soccer shot

نویسندگان [English]

  • saeed naghizadeh
  • hassan Mohammadzadeh

Urmia University

چکیده [English]

study was carried out with the aim of determining the effect of dynamic movement imagery on time appropriateness, learning and performance of soccer dribbling skills. The research method was semi-experimental and of pre-test, post-test and memory test design with a control group. For this purpose, 45 male students of Urmia University were purposefully selected based on the available sampling method and based on the entry criteria. Then, equal numbers were placed in three groups: physical exercise (control), static motor imagery (sMI) and dynamic motor imagery (dMI). The intervention was carried out for 12 sessions (4 sessions per week and 2 hours per session). The physical training group based on the protocol only practiced the dribbling skill physically, the static movement imagery group, after physically performing the skill, after a minute of relaxation, they engaged in mental imagery, and finally, the dynamic movement imagery group, after performing the dribbling skill physically and calmly They performed a one-minute standing while moving their legs on the spot were done with imagery, to evaluate the shooting skill, the Moore-Christian soccer shooting skill test was used, and to evaluate the motor imagery ability, the revised MIQ-R questionnaire was used.d. The results showed that the quality of the shot and the overall timing of MI is proportional to physical training, the increase in performance and learning of dMI compared to sMI was reported at a significant level and there is a positive correlation. This study supports the benefits of using dMI compared to sMI.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dynamic motor imagery (dMI)
  • static motor imagery (sMI)
  • Moore-Christian soccer shot test