نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران
4 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده
زمینه و هدف: اطلاعات کمی در مورد تأثیر مداخلات مبتنی بر خودمختاری بر روی انگیزش و فعالیت بدنی عینی (اندازهگیری شده با شتابسنج) در دانشجویان وجود دارد. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره مداخله مبتنی بر نیاز خودمختاری بر روی انگیزش و مشارکت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان بود. روش تحقیق: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. شرکتکنندگان شامل 60 دانشجو دختر دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان با دامنه سنی 19 تا 21 سال (میانگین سنی 84/19 سال) بودند که بهطور تصادفی در دو گروه با انتخاب (30 نفر) و بدون انتخاب (30 نفر) قرار گرفتند. پروتکل تحقیق شامل مراحل پیش آزمون و پس آزمون بود. فعالیت بدنی به طور عینی با استفاده از شتابسنجها (ActiGraph GT3X-BT) اندازهگیری شد و از مقیاس انگیزش ورزشی-2 برای سنجش انگیزش استفاده گردید. برنامه مداخله به مدت 12 هفته به طول انجامید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل و ANOVA استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر خودمختاری باعث افزایش انگیزش خودمختار و فعالیت بدنی و کاهش انگیزش کنترل شده در دانشجویان شد. علاوه بر این، دانشجویان از دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شرکت در 60 دقیقه MVPA در روز پیروی نکردند. نتیجهگیری: این نتایج نشان دهنده اثربخشی مثبت سبکهای تدریس مبتنی بر نظریه خودتعیینگری است. بنابراین، اساتید تربیت بدنی در دانشگاهها می توانند با استفاده از سبکهای تدریس مبتنی بر نظریه خودتعیینگری باعث ارتقاء سطح فعالیت بدنی سلامت-محور دانشجویان شوند که در واقع یکی از اهداف اصلی درس تربیت بدنی عمومی نیز میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of an intervention course on autonomy on student motivation and engagement: Examining the role of gender
نویسندگان [English]
- Ahdiyeh Yadollahzadeh 1
- Sheida Ranjbari 2
- sedighe aflaton 3
- Meysam Rezaei 4
1 Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Physical Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
3 PhD, Department of Physical Education, Farhangian University, Gorgan, Iran
4 Assistant Professor, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
Background and objective: There are little information about the effects of autonomy-based interventions on motivation and objective physical activity (measured with an accelerometer) in college students. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of an intervention based on the need for autonomy on the motivation and physical activity among student of Farhangian University of Sistan and Baluchistan. Method: The method of present study was causal-comparative. The participants included 60 female and male students of Farhangian University of Sistan and Baluchistan with an age range of 19 to 21 years (average age 19.84 years), who were randomly assigned to two groups of “chioice” (30 people) or “no choice” (30 people). The research protocol included pre-test and post-test stages. Physical activity was objectively measured using accelerometers (ActiGraph GT3X-BT) and the sports motivation scale-2 was used to measure motivation. The intervention program lasted for 12 weeks. Independent t-tests and ANOVA were used to analyze the data. Results: The results showed that the autonomy-based intervention increased autonomous motivation and physical activity and decreased controlled motivation in students. In addition, the students did not follow the World Health Organization guidelines of participating in 60 minutes of MVPA per day. Conclusion: These results show the positive effectiveness of teaching styles based on self-determination theory. Therefore, physical education professors in universities can improve the level of health-oriented physical activity of students by using teaching styles based on self-determination theory, which is actually one of the main goals of general physical education course.
کلیدواژهها [English]
- Student-Teacher
- Physical Activity
- Motivation
- Accelerometer
- Physical Education