نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشجوی دکترای رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.

10.22089/spsyj.2024.16848.2483

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین ساختارهای انگیزشی با عملکرد شغلی معلمان تربیت‌بدنی ایرانی و عراق براساس نقش میانجی‌گری خودکارآمدی بود. بدین منظور، 400 معلم تربیت بدنی شاغل در مقاطع تحصیلی مختلف مدارس استان آذربایجان شرقی و استان میسان عراق با روش نمونه‌گیری دردسترس به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های انگیزش رایان و کانل، عملکرد شغلی پاترسون، اعتمادبه‌نفس روزنبرگ و خودکارآمدی معلم اسچانن و همکاران استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای Spss از آزمون-های همبستگی پیرسون و رگرسیون (خطی و جزئی) استفاده شد.

نتایج نشان دادند که متغیر تنظیمات درونی با قدرت بتای 23 درصد، متغیر تنظیمات خود پذیر با قدرت بتای 13 درصد، متغیر تنظیمات درون فکنی شده با قدرت بتای 9 درصد و متغیر بی‌انگیزشی با قدرت بتای 9- درصد، توان پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان را دارند.

بر اساس نتایج، خودکارآمدی معلمان در ارتباط بین ساختارهای انگیزشی با عملکرد شغلی آنان می‌تواند تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه محیط کاری معلمان تربیت بدنی با دیگر دروس متفاوت است، محیط مدرسه و به طور خاص مدیر مدرسه در بهتر شدن این محیط کاری جهت ارتقای خودکارآمدی معلمان بسیار مهم فعال کردن معلمان در کارگروه های تخصصی مختلف و برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد فضای نقد و پیشنهاد آزادانه بصورت فصلی می تواند همزمانی که باعث بالابردن کارآمدی و کیفیت انگیزشی معلمان شود، از افت عملکرد شغلی آنها نیز جلوگیری کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

.The relationship between motivational structures and physical education teachers' job performance based on the mediating role of self-efficacy

نویسندگان [English]

  • mahta eskandarnejad 1
  • Behzad Behzadnia 2
  • Hossein Abbas 3

1 university of tabriz

2 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 PhD student in motor behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Tabriz University, Tabriz, East Azerbaijan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the relationship between motivational regulations and job performance of physical education teachers in Iran and Iraq based on the mediating role of self-efficacy. Four hundred physical education teachers in Tabriz and Mayson participated in this study. Motivational self-regulations (Ryan and Connell, 1989) in physical education class, one-item occupational performance questionnaire (Patterson, 1974), self-confidence (Rosenberg, 2010), and self-efficacy (Moran and Woolfolk, 2001) were used.

The results showed that intrinisc motivation (beta = 23%), identified regulation (beta = 13%), introjected regulation (beta = 9%), and amotivation (beta = -9%) predicted teachers’ job performance.

The results showed that teachers’ motivational regulations related to their job performance in physical education classes. Also, self-efficacy was related to job performance and motivational regulations , as well as self-efficacy played a mediational role. Supporting the self-determiantion theory’ tenets, our findings add to the current literature by showing the positive role of autonomous regulations (intrinsic motivation and identified regulation) and introjection, and the negative role of amotivation in predicting job performance in physical education teachers across two cultures in Iran and Iraq. Moreover, we found that teachers’ motivational regulations relates to their job performance through the mediating role of self-efficacy in physical education classes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivational structures
  • physical education teachers
  • job performance
  • self-efficacy