نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش علوم ورزشی

چکیده

اهداف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرین ترکیبی بر کارکردهای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای ای.دی.اچ.دی بود. مواد و روش‌ها: 30 کودک ای.دی.اچ.دی به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (میانگین سنی، 45/1±33/9 سال) و کنترل (میانگین سنی، 49/1±07/9 سال) جای گرفتند و 18 کودک دارای رشد طبیعی نیز به عنوان گروه کنترل (میانگین سنی، 25/1±17/9 سال) به‌کار گرفته شد. معیارهای ورودی شامل هوشبهر طبیعی و زیر نوع غلبه بی‌توجهی و معیارهای خروجی شامل شرکت نکردن در بیش از یک سوم جلسات تمرینی و پس‌آزمون بود. مداخلۀ تمرینی شامل برنامۀ ترکیبی بود که به مدت هشت هفته (سه جلسۀ 60 دقیقه‌ای در هفته) انجام شد. گروه‌های کنترل در این مدت به فعالیت‌های روزانۀ خود پرداختند. کارکردهای توجهی (درصد خطای توجه، درصد خطای تکانش‌گری و زمان واکنش) شرکت‌کنندگان توسط تکلیف برو/نرو و عملکرد تحصیلی از طریق نمرات ریاضی و املاء، قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه تجربی در پس‌آزمون تفاوت معناداری در متغیرهای درصد خطای توجه، زمان واکنش و عملکرد تحصیلی نسبت به پیش‌آزمون دارد، در حالی که در گروه‌های کنترل تفاوت معناداری بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون دیده نشد. نتیجه‌گیری: استفاده از برنامۀ تمرین ترکیبی به عنوان فعالیت ورزشی که ترکیبی از تمرین‌های هوازی و تقاضاهای توجهی اضافی می‌باشد، می تواند نشانه‌های توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای ای.دی.اچ.دی را بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effect of Aerobic- Attentive Exercise On Attentional Functions and Academic Performance in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: a Randomized Controlled Trials and Double Blind Study

نویسندگان [English]

  • Maysam Beik 1
  • Davoud Fazeli 2

1 Ferdowsi University of Mashhad- Faculty of Sport Sciences

2 Department of Sport sciences, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University

چکیده [English]

Objective: This study aimed to investigate the effect of mixed exercise on attentional functions and academic performance in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Methods & Materials: 30 children with ADHD were randomly divided into experimental (mean age, 9.33 ± 1.45 years), and control (mean age, 9.07 ± 1.49 years) groups and 18 typical development peers (mean age, 9.17 ± 1.25) enrolled as the control group. Inclusion criteria included normal intelligence quotient, inattentive prominent subtype, and exclusion criteria included lack of participation in one-third of training sessions and post-test. The exercise intervention included a combined program performed during eight weeks (three sessions of 60 minutes per week). The control groups dealt with daily activity during this period. Attentional functions (attention error percent, impulsive error percent, and reaction time [RT]) were evaluated by Go/ no Go task and academic performance was evaluated using mathematics and spelling scores before and after the intervention. Results: The results showed a significant difference between pre and post-tests in the experimental group for attention error percentage, RT, and academic performance measures, while no significant difference was observed between pre- and post-tests in the control groups. Conclusions: Using the mixed exercise program as a physical activity that is a combination of aerobic exercise and extra attentional demands, can improve the attentional functions and academic performance in children with ADHD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention-deficit/hyperactivity disorder
  • Aerobic exercise
  • Backward walking
  • Academic performance
  • Children