نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی - دانشکده علوم ورزشی -دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران- ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

3 گروه رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران - ایران

چکیده

اهداف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر یادگیری مهارت دریبل فوتبال و لذت از فعالیت‌بدنی درکودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و شیوه اجرا نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. شرکت‌کنندگان در تحقیق 30 کودک 9 تا 11 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی بودند که بر اساس نمره پیش‌آزمون دریبل فوتبال در دو گروه خطی و غیرخطی، (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. پیش‌آزمون شامل تکمیل پرسشنامه لذت از فعالیت‌بدنی و انجام آزمون دریبل فوتبال بود. مرحله اکتساب شامل 4 هفته و سه جلسه 60 دقیقه‌ای در هفته و مجموع 12 جلسه تمرینی مربوط به هر کدام از گروه‌ها بود. در انتهای آخرین جلسه تمرین نیز پرسشنامه لذت از فعالیت‌بدنی تکمیل و پس‌آزمون دریبل فوتبال گرفته‌شد. پس از 72 ساعت بی‌تمرینی آزمون یادداری دریبل فوتبال و پس از 15 دقیقه استراحت، آزمون انتقال دریبل فوتبال گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش غیرخطی در مقایسه با آموزش خطی باعث افزایش معناداری در لذت کودکان از فعالیت‌بدنی و عملکرد آزمون انتقال مهارت دریبل فوتبال شده‌است. نمرات دریبل فوتبال شرکت‌کنندگان هر دو گروه پیشرفت معناداری داشته‌ اما تفاوت معناداری بین دو گروه در پس‌آزمون و آزمون یادداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بطور کلی آموزش غیرخطی در مقایسه با آموزش خطی می‌تواند در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی باعث لذت بیشتر از فعالیت بدنی و انتقال بهتر مهارت دریبل فوتبال شود و استفاده از رویکرد آموزشی غیرخطی به معلمان و مربیان و درمانگران توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of linear and non-linear training on learning soccer dribbling skills and enjoyment of physical activity in children with developmental coordination disorder

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Lotfi 1
  • Nasrin Vazini Fakoor 2
  • Farzaneh Hatami 3

1 Motor Behavior Department- Faculty of Sport Sciences- Shahid Rajaee Teacher Training University- Tehran- Iran

2 MSc Student of Motor Behavior, Shahid Rajaee Teacher Training University- Tehran- Iran

3 Motor Behavior Department of Sport Sciences Faculty- Shahid Rajaee Teacher Training University- Tehran- Iran

چکیده [English]

Objectives: The purpose of this study was to investigate the effect of linear and non-linear training on learning soccer dribbling skills and enjoyment of physical activity in children with developmental coordination disorder. Methodology: This semi-experimental research was applied with a pre-test-post-test design. The participants were 30 children aged 9 to 11 with developmental coordination disorder who were assigned to two linear and non-linear groups (15 people in each group) based on the pre-test score of soccer dribbling. The pre-test included completing the physical activity enjoyment questionnaire and performing the soccer dribbling test. The acquisition phase consisted of 4 weeks and a total of 12 training sessions for each group. At the end of the last training session, the questionnaire of enjoyment of physical activity was completed and the soccer dribble post-test was taken. After 72 hours of non-practice, the soccer dribble memory test and after 15 minutes of rest, the soccer dribble transfer test was taken. Findings: The results showed that non-linear training compared to linear training caused a significant increase in children's enjoyment of physical activity and the performance of the soccer dribbling skill transfer test. There was a significant improvement in soccer dribbling scores of the participants of both groups, but no significant difference was observed between the two groups in the post-test and retention test. Conclusion: Non-linear training can cause more enjoyment of physical activity and better transfer of skills in these children, and the use of non-linear training approach is recommended to teachers, coaches and therapists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • linear training
  • non-linear training
  • developmental coordination disorder
  • soccer dribbling
  • physical activity enjoyment