نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک

2 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک

3 عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اراک

چکیده

هدف و زمینه پژوهش: مهارت‌های ارتباطی دبیران و ارتباط این مهارت‌ها با شادکامی و انگیزش مشارکت دانش‌آموزان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه‌ی مهارت‌های ارتباطی دبیران تربیت بدنی با شادکامی و انگیزش مشارکت ورزشی دانش‌آموزان شهرستان جوانرود در کلاس تربیت بدنی انجام شده بود.
روش شناسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه دبیران تربیت‌بدنی و دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول در شهرستان جوانرود در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که از میان آنان 30 دبیر و 450 دانش‌آموز (به ازای هر دبیر 15 دانش‌آموز) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌های پژوهش به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه‌های‌ مهارت‌های ارتباطی بارتون (1990)، انگیزه مشارکت ورزشی گیل و همکاران (1983) و پرسشنامه‌ی شادکامی آکسفورد (1989) انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از آزمون‌های آماری کولموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین مهارت‌های ارتباطی دبیران تربیت بدنی با شادکامی و انگیزش مشارکت ورزشی دانش‌آموزان رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد (0.01p <). بین شادکامی و انگیزش مشارکت ورزشی دانش‌آموزان رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد (0.01p <). همچنین نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که مهارت‌های ارتباطی دبیران تربیت بدنی، شادکامی و انگیزش مشارکت ورزشی دانش‌آموزان را پیش‌بینی نمی‌کند.
نتیجه گیری: از جمله راه‌های افزایش شادکامی دانش‌آموزان و انگیزش مشارکت ورزشی آنان، بهبود تعامل دبیران تربیت بدنی با دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های ارتباطی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between communication skills of physical education teachers and happiness and sports participation motivation of students in physical education class

نویسندگان [English]

  • zahed moradi 1
  • jalil moradi 2
  • Alireza Bahrami 3

1 Master&amp;#039;s student, Arak University

2 Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran

3 Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran

چکیده [English]

Purpose: This research was conducted with the aim of determining the relationship between the communication skills of physical education teachers and the happiness and motivation of sports participation of students in the physical education class of Javanrood city.
Methods&Materials: In this research, descriptive method of correlation type was used. The statistical population of the research was made up of all physical education teachers and students studying at the first secondary level in Javanrood city in the academic year 1399-1400, from which 30 teachers and 450 students (15 students per teacher) were selected as a statistical sample Research data collection was done by field method and using Barton's (1990) communication skills questionnaires, Gill et al.'s sports participation motivation (1983) and Oxford happiness questionnaire (1989). Kolmogorov-Smirnov statistical tests, Spearman's correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the research data.
Results: The results of this research showed that there is a positive and significant relationship between physical education teachers' communication skills and students' happiness and motivation for sports participation (p<0.01). There is a positive and significant relationship between students' happiness and sports participation motivation (p<0.01). Also, the results obtained from this research showed that the communication skills of physical education teachers do not predict the happiness and motivation of students' sports participation.
Conclusion: One of the ways to increase the happiness of students and motivate them to participate in sports is improving the interaction of physical education teachers with students and strengthening communication skills in Javanrood city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication skills
  • happiness
  • sports participation motivation
  • physical education class
  • students