نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی،
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده
اهداف: بدیهی است که مشارکت والدین در ورزش جوانان میتواند تحت تأثیر طیفی از عوامل فردی، محیطی و اجتماعی باشد. برای کسانی که در حال توسعه آموزش والدین ورزشکاران هستند و از طرحهای حمایتی استفاده میکنند، مهم است که عواملی را در نظر بگیرند که والدین را قادر سازد تا مشارکت مثبتی در ورزش فرزندانشان داشته باشند.
مواد و روشها: بدین منظور 30 والد (پدر یا مادر) و 2 مربی از یک آکادمی اختصاصی فوتبال به عنوان شرکت کننده در این مطالعه انتخاب شدند. روش این مطالعه، اقدام پژوهی و شیوه جمعآوری دادههای آن کیفی بود. برای این منظور دادهها با نظارت بر رفتارهای کلامی و غیرکلامی، همچنین برای شناخت افکار، احساسات و نگرش مشارکت کنندگان از دفتر بازتابی خاطرات، همچنین خاطرات بازتابی محقق و مصاحبه نیمه ساختار یافته با مربی و والدین ورزشکاران جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با دقت پیاده سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش در 5 مقوله فراگیر همدلی، سرسختی روانی، خودآگاهی، شایستگی ادراک شده و ارتباط مؤثر قرار داده شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی برای والدین باتوجه به نیازهای والدین متفاوت است. نیازهای شناسایی شده برنامه آموزشی حمایتی برای تقویت هوش هیجانی برای والدین حائز اهمیت است؛ بنابراین ضروری است که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی عوامل محیطی و فردی را برای تدوین برنامه مهارت ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Compilation an emotional intelligence training program for parents based on the relationship between parents and teenage soccer players: an action research study
نویسندگان [English]
- shiva molavinia 1
- rokhsareh badami 2
- Zohreh Meshkati 3
1 Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University of Isfahan, Iran.
2 aaaaa
3 Faculty of sport sciences, Islamic Azad University of Isfahan (Khurasgan), Iran
چکیده [English]
Objectives: It is obvious that parents' participation in youth sports can be influenced by a range of individual, environmental and social factors. For those developing parent-athlete education and support initiatives, it is important to consider factors that enable parents to be positively involved in their children's sport.
Methods & Materials: For this purpose, 30 parents (father or mother) and 2 coaches from a dedicated football academy were selected as participants in this study. The method of this study was action research and the data collection method was qualitative. For this purpose, data were collected by monitoring verbal and non-verbal behaviors, as well as to know the thoughts, feelings and attitudes of the participants from the reflective diary, as well as the researcher's reflective memories and semi-structured interviews with the coaches and parents of the athletes. The collected data were carefully implemented and analyzed using the qualitative content analysis method.
Results: The findings of the research were placed in 5 comprehensive categories of empathy, mental toughness, self-awareness, perceived competence and effective communication.
Conclusion: The results showed that emotional intelligence training for parents is different according to parents' needs. The identified needs of the supportive educational program to strengthen emotional intelligence are important for parents; Therefore, it is necessary that coaches, psychologists, sports managers pay attention to environmental and individual factors to develop an effective mental skill program.
کلیدواژهها [English]
- educational program
- Emotional Intelligence
- parents
- action research