نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 فاز دو پاداد، خیابان 25، پلاک 121، ساختمان راش، واحد 2

2 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

محبوبیت ورزش‌های الکترونیک در سال‌های اخیر به سرعت در حال افزایش است. اما اکثر مردم ورزش‌های الکترونیک را تهدیدی برای سلامت روانی و جسمی بازیکنان این بازی‌ها می‌دانند، در حالی که طرفداران ورزش‌های الکترونیکی چنین ادعاهایی را رد می‌کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزش‌های الکترونیک بر مهارت‌های شناختی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بازیکنان انجام شد. دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی (40 شرکت‌کننده، با میانگین سنی تقریباً 20 سال، و همه پسر) که قبلاً ورزش الکترونیک فیفا را انجام نداده بودند، انتخاب و پس از اخذ رضایت ایشان، به‌طور تصادفی در دو گروه، یعنی گروه بازی و گروه کنترل قرار گرفتند. توانایی برنامه‌ریزی با استفاده از آزمون برج لندن (TOL) و مهارت تصمیم‌گیری هم از طریق آزمون قمار آیووا (IGT) اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که اعضای گروه بازی در مهارت‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، عملکرد بهتری نسبت به اعضای گروه کنترل داشته‌اند. بر اساس نتایج این مطالعه، می‌توان ادعا کرد ورزش‌های الکترونیک توانایی بهبود مهارت‌های شناختی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effects of e-sports on cognitive abilities of planning and decision making in gamers

نویسندگان [English]

  • MARYAM IMANIAN 1
  • Amin Khatibi 2
  • sedigheh heydarinejad 2
  • Esmaeel Saemi 3
  • Esmaeel Visia 2

1 فاز دو پاداد، خیابان 25، پلاک 121، ساختمان راش، واحد 2

2 Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz

3 Shahid Chamran University

چکیده [English]

The popularity of electronic sports (e-sports) is increasing rapidly in recent years. But most people regard e-sports as a threat to psychological and physical health of gamers, while e-sport fans deny such claims. Therefore, the present study was conducted to investigate the effects of e-sports on cognitive abilities of planning and decision making in gamers. Physical education undergraduate students (40 participants, mean age=20years, all male) who had not previously played the video game FIFA were selected and randomly assigned to two groups, namely the game group and the non-game group. Planning ability was measured using Tower of London (TOL) task and decision-making skill was assessed in Iowa Gambling Task (IGT). The results indicated that the participants in the game group outperformed the participants in the non-game group in terms of both planning and decision-making skills. Based on the results of this study, e-sports can improve the cognitive skills of decision making and planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • electronic sport
  • video game
  • cognitive skill
  • decision making
  • planning