تأثیر ورزش‌های الکترونیک بر مهارت‌های شناختی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کاربران

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 دانشیار رفتارحرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

5 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

محبوبیت ورزش‌های الکترونیک در سال‌های اخیر به سرعت در حال افزایش است. اما اکثر مردم ورزش‌های الکترونیک را تهدیدی برای سلامت روانی و جسمی بازیکنان این بازی‌ها می‌دانند، در حالی که طرفداران ورزش‌های الکترونیکی چنین ادعاهایی را رد می‌کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزش‌های الکترونیک بر مهارت‌های شناختی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بازیکنان انجام شد. دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی (40 شرکت‌کننده، با میانگین سنی تقریباً 20 سال، و همه پسر) که قبلاً ورزش الکترونیک فیفا را انجام نداده بودند، انتخاب و پس از اخذ رضایت ایشان، به‌طور تصادفی در دو گروه، یعنی گروه بازی و گروه کنترل قرار گرفتند. توانایی برنامه‌ریزی با استفاده از آزمون برج لندن (TOL) و مهارت تصمیم‌گیری هم از طریق آزمون قمار آیووا (IGT) اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که اعضای گروه بازی در مهارت‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، عملکرد بهتری نسبت به اعضای گروه کنترل داشته‌اند. بر اساس نتایج این مطالعه، می‌توان ادعا کرد ورزش‌های الکترونیک توانایی بهبود مهارت‌های شناختی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effects of e-sports on cognitive abilities of planning and decision making in gamers

نویسندگان [English]

  • MARYAM IMANIAN 1
  • Amin Khatibi 2
  • sedigheh heydarinejad 3
  • Esmaeel Saemi 4
  • Esmaeel Visia 5
1 PhD Student of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Associate Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 Associate Professor of Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
5 Assistant Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

The popularity of electronic sports (e-sports) is increasing rapidly in recent years. But most people regard e-sports as a threat to psychological and physical health of gamers, while e-sport fans deny such claims. Therefore, the present study was conducted to investigate the effects of e-sports on cognitive abilities of planning and decision making in gamers. Physical education undergraduate students (40 participants, mean age=20years, all male) who had not previously played the video game FIFA were selected and randomly assigned to two groups, namely the game group and the non-game group. Planning ability was measured using Tower of London (TOL) task and decision-making skill was assessed in Iowa Gambling Task (IGT). The results indicated that the participants in the game group outperformed the participants in the non-game group in terms of both planning and decision-making skills. Based on the results of this study, e-sports can improve the cognitive skills of decision making and planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • electronic sport
  • video game
  • cognitive skill
  • decision making
  • planning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 08 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1403