نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشگاه تبریز
2 دانشگاه تبریز. تبریز. ایران
چکیده
اهداف: تحلیل رفتگی از عواملی است که مشارکت ورزشی را تهدید می کند. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین انگیزش و تحلیل رفتگی، در ارتباط با خودکارآمدی ورزشکار و درک از رفتار کنترلی مربی است.
مواد و روشها: تحقیق حاضر به صورت توصیفی همبستگی در ورزشکاران دانشگاهی رشتههای تیمی بود که از بین آنها 15 تیم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. 184 ورزشکاران در دامنه سنی 18 تا 25 سال در تحقیق شرکت کردند. پرسشنامههای تنظیمات رفتاری در ورزش، تحلیل رفتگی ورزشی، خودکارآمدی ورزشی و رفتار کنترلی مربی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرمافزار SPSS23 و لیزرل نسخه 8/8 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تحلیل رفتگی با کنترل شخصی، قضاوت شدن، بیانگیزگی و انگیزش بیرونی رابطه مثبت و با خودکارآمدی رابطه منفی و معنادار داشت. همچنین نشان داده شد که خودکارآمدی و کنترل با پاداش با انگیزش درونی و بیرونی رابطه مثبت دارد. علاوهبراین کنترل شخصی و قضاوت شدن نیز با انگیزش درونی رابطه مثبتی نشان داد. مدل تحلیل مسیر بیانگر این بود که حدود 50 درصد از تغییرپذیری تحلیل رفتگی توسط خودکارآمدی، کنترل شخصی، قضاوت، بیانگیزشی و انگیزش بیرونی تبیین میشود.
نتیجهگیری: بیانگیزگی مهمترین و قویترین عامل است در اثرگذاری بر تحلیل رفتگی ورزشی شناسایی شد. نتایج با استفاده از نظریات مربوط به تحلیل رفتگی در ورزش، خودکارآمدی، انگیزش خودمختار و انگیزه درونی و بیرونی بحث شدند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Predicting athlete burnout in relation to types of motivation, self-efficacy, and relationship with the coach
نویسندگان [English]
- Seyyed Hojjat Zamani 1
- Zahra Fathirezaie 1
- Mahta Eskandarnejad 2
- Ali Abdullah Salem 1
1
2 University Tabriz. Tabriz. Iran
چکیده [English]
Objectives: Burnout is one of the factors that threaten sports participation. Therefore, the purpose of the current research is to investigate the relationship between motivation and burnout, in relation to the athlete's self-efficacy and the coach's controlling behavior.
Methods & Materials: The present research was a descriptive correlational study of university athletes, from which 15 teams were selected by cluster sampling. 184 athletes in the age range of 18 to 25 years participated in the research. Questionnaires on sports self-efficacy, behavioral regulations, coach-controlling behavior, and sports burnout were used. The data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and linear regression in SPSS23 software and LISREL 8.8.
Results: The results showed that burnout had a positive relationship with being judged and personal control, amotivation and external motivation, and a negative and significant relationship with self-efficacy. It was also shown that self-efficacy and control with reward have a positive relationship with intrinsic and extrinsic motivation. In addition, personal control and being judged also showed a positive relationship with intrinsic motivation. The path analysis model showed that about 50% of the variability of burnout is explained by self-efficacy, personal control, judgment, amotivation, and extrinsic motivation.
Conclusions: It was identified that amotivation is the most important and strongest factor in influencing athletes’ burnout. The results were discussed using theories related to burnout in sports, self-efficacy, autonomous motivation, and intrinsic and extrinsic motivation.
کلیدواژهها [English]
- burnout
- motivation
- self-efficacy
- coaches’ behavior