تاثیر آموزش نوروفیدبک بر موفقیت و عملکرد ورزشی در فوتبالیست‌های نوجوان

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت ایران، ایران. (Tel: +989113390785, email: Rezaei_Psy@hotmail.com). Fax: +981333690385. http://orcid.org/0000-0001-7292-9669
2 کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
چکیده
اهداف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی‌بر نوروفیدبک بر موفقیت و عملکرد ورزشی در نوجوانان فوتبالیست انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و طرح پژوهشی پیش‌آزمون–پس‌آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش ورزشکاران فوتبالیست شهرستان آستانه اشرفیه در سال 1400 بودند که از این جامعه آماری تعداد 24 نفر از پسران نوجوان به‌صورت دردسترس انتخاب شده و پس از همتاسازی بر اساس سن و سطح تحصیلات به صورت تصادفی به 2 گروه 12 نفره گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و پرسشنامه‌های عملکرد ورزشی چاربونیو (۲۰۰۱) و مقیاس موفقیت ورزشی موسوی و واعظ موسوی (۱۳۹۳) به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. به گروه دریافت‌کننده آموزش نوروفیدبک طبق پروتکل درمانی 15 جلسه 30 دقیقه‌ای، آموزش نوروفیدبک داده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل‌ کوواریانس تک و چندمتغیری نشان داد که میانگین تعدیل یافته گروه‌‌ آموزش مبتنی بر نوروفیدبک درمقایسه با گروه گواه در مرحله پس‌آزمون در عملکرد ورزشی به‌طورمعنادار بهتر است (001/0 P<). همچنین میانگین تعدیل یافته گروه‌‌ آموزش مبتنی بر نوروفیدبک درمقایسه با گروه گواه در مرحله پس‌آزمون در تمامی مولفه‌ها و نمره‌کل موفقیت ورزشی به‌طورمعنادار بهتر بود (001/0P<).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش مبتنی بر نوروفیدبک تأثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد و موفقیت ورزشی دارد. این روش، با تنظیم فرآیندهای عصبی و تقویت تمرکز، خودتنظیمی و مدیریت استرس، به ورزشکاران کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهینه کنند. بافته‌ها تأکید می‌کند که نوروفیدبک می‌تواند به عنوان یک ابزار نوین در روانشناسی ورزشی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effectiveness of Neurofeedback Training on Sport Performance and Sport Success in Adolescent Soccer Players

نویسندگان English

Sajjad Rezaei 1
Maryam Jafroudi 2
Navid Agand 3
1 Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran. (Tel: +989113390785, email: Rezaei_Psy@hotmail.com). Fax: +981333690385. http://orcid.org/0000-0001-7292-9669
2 M.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
3 M.Sc in Clinical Psychology, Department of Psychology, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
چکیده English

Objectives: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of neurofeedback training on the success and performance of adolescent soccer players.
Methods and Materials: The research method was a quasi-experimental type and a pre-test and post-test research design with a control group. The statistical population of this research was soccer players of Astaneh Ashrafieh city (north of Iran) in 2021, from this statistical population, 24 available adolescent boys were selected and after matching based on age and education level, they were divided randomly into 2 groups of 12 people in experimental and control group. Moreover, Sports performance questionnaires of Charbonneau (2001) and Sport Success Scale of Mousavi and Vaez Mousavi (2013) were administered as pre-test and post-test for both groups. Neurofeedback training was given to the group receiving neurofeedback training according to the treatment protocol of 15 sessions of 30 minutes.
Results: The results of the univariate and multivariate analysis of covariance showed that the adjusted mean of the neurofeedback-based training group was significantly better in athletic performance at the post-test stage compared to the control group (P<0.001). Additionally, the adjusted mean of the neurofeedback-based training group was significantly better in all components and the total score of athletic success at the post-test stage compared to the control group (P<0.001).
Conclusion: The findings indicate that neurofeedback has a significant impact on improving athletic performance and success. This method, by regulating neural processes and enhancing concentration, self-regulation, and stress management, helps athletes optimize their performance.

کلیدواژه‌ها English

Neurofeedback Training
Sport Success
Sport Performance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 12 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 29 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری 11 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 12 خرداد 1404