تحلیل ظرفیت‌های مشارکت ورزشی در ارتقای هوش بدنی کودکان

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران
3 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
10.22089/spsyj.2025.18134.2578
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل ظرفیت‌های مشارکت ورزشی در ارتقای هوش بدنی کودکان: براساس رویکرد داده بنیاد است. این مطالعه با رویکرد موردی کیفی و با مشارکت معلم تربیت‌بدنی مقطع ابتدایی صورت گرفته است. نمونه‌گیری به روش هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انجام شد که طی آن، 18 نفر از آگاهی‌دهندگان کلیدی برای شناسایی چارچوب شاخص‌های ظرفیت‌های مشارکت ورزشی در ارتقای هوش بدنی کودکان انتخاب و با آن‌ها مصاحبه شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته (با گروه‌های کانونی) و مطالعه اسناد بوده است. برای تأمین روایی و پایایی پژوهش از روش ارزیابی لینکلن و گوبا استفاده شد. مدل این پژوهش بر اساس الگوی استراوس و کوربین طراحی شده است. در این پژوهش چهار مقوله ویژگی‌های فردی و شخصیتی کودک، ویژگی‌های محیطی و اجتماعی، ویژگی‌های مربیگری و ویژگی‌های فرهنگی به عنوان شرایط علی، عوامل اقتصادی، عوامل محیطی، عوامل قانونی، عوامل تربیتی عوامل اصلی زمینه ای، عوامل آموزش ورزشی و نظارت والدین به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شده است پژوهشگر با توجه به مجموعه مفاهیمی که از تحلیل مصاحبه‌ها و کدهای نهایی استخراج شده، مقوله فرعی بخش راهبرد را؛ راهبردهای آموزشی و تمرینی برای توسعه هوش بدنی کودکان نام‌گذاری کرده است. بخش آخر مدل ظرفیت‌های مشارکت ورزشی در ارتقای هوش بدنی کودکان شامل پیامدهای جسمانی و حرکتی، پیامدهای روانی، پیامدهای اجتماعی و پیامدهای آموزشی و تحصیلی است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analyzing the potential of sports participation in improving children's physical intelligence

نویسندگان English

alireza zare 1
Parvaneh Shamsipour Dehkordi 2
Meysam Beik 3
1 Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 2- Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
3 3- Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده English

The aim of this study is to analyze the capacities of sports participation in improving children's physical intelligence: based on a data-based approach. This study was conducted with a qualitative case study approach and with the participation of an elementary school physical education teacher. Purposeful sampling was conducted using the theoretical saturation technique, during which 18 key informants were selected to identify the framework of indicators of sports participation capacities in improving children's physical intelligence and interviewed them. The data collection tool included semi-structured interviews (with focus groups) and document review. To ensure the validity and reliability of the research, the Lincoln and Guba assessment method was used. The model of this research was designed based on the Strauss and Corbin model. In this study, four categories of individual and personality characteristics of the child, environmental and social characteristics, coaching characteristics and cultural characteristics are considered as causal conditions, economic factors, environmental factors, legal factors, educational factors, main contextual factors, sports education factors and parental supervision as intervening categories. Considering the set of concepts extracted from the analysis of interviews and final codes, the researcher named the subcategory of the strategy section; educational and training strategies for the development of children's physical intelligence. The last section of the model of sports participation capacities in promoting children's physical intelligence includes physical and motor consequences, psychological consequences, social consequences and educational and academic consequences.

کلیدواژه‌ها English

Physical intelligence
children
sports participation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 04 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 13 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری 02 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 04 مرداد 1404