نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد مبارکه

3 استادیار گروه ‌تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید باهنر اصفهان)

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، برآورد سهم نسبی شادمانی از طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دبیران تربیت‌بدنی شهر اصفهان می‌باشد که به روش توصیفی ـ هم‌بستگی انجام شده است. ‌جامعة آماری شامل کلیۀ دبیران تربیت‌بدنی 3 دورۀ تحصیلی آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 1392 (تعداد 559 نفر) بود. حجم نمونة آماری از طریق جدول کرجیس و مورگان (1970) 226 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعة آماری بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه طرح‌واره‌های  ناسازگار و شادمانی بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد که هم‌بستگی منفی و معناداری بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با شادمانی دبیران تربیت‌بدنی شهر اصفهان وجود دارد. با توجه به نتایج می‌توان گفت که وجود طرح‌واره‌های ناسازگار در دبیران تربیت‌بدنی می‌تواند باعث کاهش شادمانی در آن‌ها شود که این مهم می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر عملکرد دبیران رفتار‌های آیندۀ آن‌ها داشته باشد. همچنین، نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه می‌توانند پیش‌بینی‌کننده‌های خوبی برای شادی در دبیران تربیت‌بدنی باشند و 20 درصد شادی را تحت‌تأثیر قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Estimate the Relative Raito Happiness from of Early Maladaptive Schemas in Physical Education Teachers in Isfahan City

نویسندگان [English]

  • ali saberi 1
  • Farhad Rashidi 2
  • Shahram Arofzad 3

1

2

3

چکیده [English]

The aim of the present study is to estimate the relative ratio of happiness of early maladaptive schemas in physical education teachers in Isfahan, which is done by a descriptive correlational method. The population includes all teachers of physical education (559 persons), who were attended in three course of physical education in Isfahan in 2013. The volume of sample calculated through the Krjys and Morgan chart (1970) is 226 persons. The method of random sampling is commensurate with the size of the population. In order to collect data we used maladaptive schemas and happiness questionnaire. To analyze data, descriptive statistics (Mean and Standard Deviation) and inferential statistics (Correlation Coefficient, Regression) are applied. The results showed that there is a significant negative correlation between early maladaptive schemas and happiness of physical education teachers in Isfahan. According to the results, Maladaptive Schemas in physical education teachers can reduce their happiness, that consequently this can have a negative impact on the performance of teachers in their future behavior. Also, the results come from regression showed that early maladaptive schemas can be good predictors for happiness in the physical education teachers and affect 20 percent of the happiness of physical education teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Early Maladaptive Schemas
  • Happiness
  • Physical Education Teachers
  1. Buss, D. (2012). The evolution of happiness. American Psychologist, Pp: 15-23.
  2. Chan, H., Furnham, A., & Brown, L. (2012).  Personality, peer relations, and self-confidence as predictors of happiness and loneliness. Journal of Adolescence, Pp: 327-339.
  3. Fathi, F. (2010). Relationship personality disorder preliminary maladaptive schemes in student in mental injouri. Psychological Journal, Pp: 38-51. In Persian.
  4. Games, A. (2004). Guidelines for patients with borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, Pp: 1-52.
  5. GhadimiMoghadam, M., & Hosseini, F. (2006). Prevalence of job burnout between teacher and staff physical education and it relationship whit sex, education, job, geographic position. Psychological Research, Pp: 56-73. In Persian.
  6. Brock, J. (2014). Examining the relationships between early maladaptive schemas, forgiveness and vengeance. A Dissertation Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Psychology. Faculty of the School of Psychology and Counseling Regent University.
  7. Hadi Nejad H., & Zarei F. (2008). Reliability, Validity, and standardization Oxford happiness questionnaire. Psychological research, Pp: 62-77. In Persian.
  8. Hak, M. (2011). Later psychological distress: The mediating role of maladaptive schemas. Journal of Child Abuse and Neglect, Pp: 59-68.
  9. Lotfi, R., Donyavi, V., & Khosravi, Z. (2007).Comparison of early maladaptive schemas between personality disorder (cluster B) and normal subjects. Journal of Artesh University Medicine. 5(2); Pp: 1261-1266. In Persean
  10. Mehr Azade Saber. M., Akbari. M., & Zamani. T. (2013). The comparison relation between of happiness, early maladaptive schemas and mental well-being. International Research. Journal of Applied and Basic Sciences, Pp: 2277-2281. In Persian.
  11. Montazeri1, M. S., Kaveh Farsani, Z., Mehrabi, H., & Shakiba, A. (2012). Relationship between early maladaptive schemas and depression in guidance school students in Falavarjan. Journal of Mazandaran University Medicine Sci‌ence, 22‌(97); Pp: 179-188. In Persian.

 

 

  1. Nilsson, J. C. (2012). Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, Pp: 373-380.
  2. Prays, J. G. (2012). Schema-focused and Personality disorder‌. New England. Journal of Medicine,  Pp: 20-37.
  3. Schafeli, K. & Janczur, J.(2010).Aspire career "versus" job Burnout. International Journal of Busenet and management, Pp: 50-56.
  4. Seligman, M. E. P., Schulman, P., & Tryon, A. (2007). Group prevention of depression and anxiety symptoms. Behavior Research & Therapy, Pp: 1111-1126.
  5. Shamloo, S. (2009). Personality psychological. (9th ed). Tehran: Kosar Puplication. In Persian.
  6. Thimm J. C. (2013). Early maladaptive schemas and interpersonal problems: A circumplex analysis of the YSQ-SF. International Journal of Psychology & Psychological Therapy, Pp: 113-124.
  7. Veenhoven, M. (2009). Hapiness, introversion-extroversion and happy introvets. Personality and Individual Differences, Pp: 595-608.
  8. Wells, M. O. (2007). Emotional maltreatment and later psychological distress among college students: The mediating role of maladaptive schemas. Journal of Child Abuse and Neglect, Pp: 59-68.
  9. Yoo, G. (2014). Early mala adaptive schemas as predictors of interpersonal orientation and peer connectedness in university students. Social Behavior Personality, 42(8); Pp:1349-1377.
  10. Yoosofnejad Shirvani, M., & Peyvastegar, M. (2011). The relationship between life satisfaction and early maladaptive schemas in university students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 12(‌2); Pp: 55-65. In Persian.
  11. Young, J. E. (1999a) Schema therapy: A practitioner.s guide. (Hamidpour, H. & Andooz, Z. Trans). (1st ed). Tehran: Arjmand Puplication.
  12. Young, J. E. (1994b). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused a pproach. ‌(3th ed). Sarasota .FL: Professional Resource Press.
  13. Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar,  M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. NewYork: Guilford Press.