ارائه مدل مدیریت فضای روانشناختی در جهت کنترل به حاشیه رانده شدن دانش‌آموزان در ورزش مدارس

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
10.22089/spsyj.2025.18202.2584
چکیده
با توجه به نقش حیاتی ورزش مدارس در رشد روانی-اجتماعی دانش‌آموزان، مدیریت فضای روان‌شناختی به منظور پیشگیری از به حاشیه رانده شدن آنان ضرورتی انکارناپذیر است. تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل مدیریت فضای روان‌شناختی در جهت کنترل به حاشیه رانده شدن دانش‌آموزان در ورزش مدارس طراحی گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که به‌صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع گرانندتئوری با رویکرد اکتشافی نظام‌مند با استفاده از تحلیل مضمون بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق حاضر شامل دانش‌آموزانی بودند که پدیده به حاشیه رانده شدن در ورزش را تجربه کرده باشند. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونه‌گیری همگون و درعین‌حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه‌گیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد ۱۴ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. به عبارتی از منظر علمی و عملی سوابق ارزشمندی در این خصوص داشت. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت فضای روان‌شناختی برای کاهش پدیده به حاشیه رانده شدن دانش‌آموزان در ورزش مدارس انجام شد. مدل پیشنهادی در سه سطح طراحی شده است: سطح فردی (شامل ارزیابی توانایی‌ها و علایق دانش‌آموزان)، سطح تعاملی (شامل بهبود روابط معلم-دانش‌آموز و پیشگیری از قلدری) و سطح سازمانی (شامل توزیع عادلانه منابع و تجهیزات).
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Presenting the control model of management of Psychology enviormnet of students' marginalization in the school sport

نویسندگان English

Mofid Onagh
Taher Bahlekeh
, Asra Askari
Zynalabedin Fallah
Department of sport management, Go.C., Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
چکیده English

The present study was designed with the aim of presenting a psychological space management model to control the marginalization of students in school sports. The present study was a qualitative research that was implemented in the field. The qualitative method used in the present study was of the grounded theory type. The participants in the present study included students who had experienced the phenomenon of marginalization in sports. The participants in this study were selected using purposive sampling and with a homogeneous sampling approach while observing maximum diversity. This issue was shaped until theoretical saturation was reached. Finally, 14 interviews were conducted in this regard. These individuals included experts who were fully familiar with the subject of the present study. In other words, they had valuable background in this regard from a scientific and practical perspective. The data collection tool in the present study was a semi-structured interview. The results showed that the processes of marginalization of students in school sports bells include three steps, including the initial context, signs of marginalization, and the institutionalization of this phenomenon in schools. On the other hand, the results of the present study showed that short-term, medium-term, and long-term solutions to control the phenomenon of marginalization of students in school sports bells are important and necessary and should be implemented.

کلیدواژه‌ها English

Sport alarm
marginalization
schools

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 27 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 03 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 25 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 27 مرداد 1404