عوامل روانشناختی موثر بر ارتقای رفتار شهروندی ورزشی در ورزش حرفه ای کشور با رویکرد فضیلت سازمانی

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام، مشهد، ایران
3 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد، ایران
4 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
10.22089/spsyj.2025.18277.2589
چکیده
هدف از این پژوهش عوامل روانشناختی موثر بر ارتقای رفتار شهروندی ورزشی در ورزش حرفه‌ای کشور با رویکرد فضیلت سازمانی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده‌، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند تعداد 22 نفر از خبرگان انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی شامل 6 باشگاه (تیم) لیگ برتری فوتبال بود، برای تعیین حجم نمونه بخش کمی از فرمول کوکران استفاده گردید. جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه فضیلت سازمانی با 4 بعد و 82 سوال و پرسشنامه رفتارشهروندی ورزشی با 18 سوال مورد استفاده شد. از روایی صوری و محتوایی و سازه استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فضیلت سازمانی 07/0 و رفتار شهروندی ورزشی 78/0 بود. در این پژوهش نرم افزار smart pls3 و spss-v20 مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد عوامل سازمانی دارای اولویت اول، عوامل موثر فردی- رفتاری اولویت دوم، عوامل زمینه ای/محیطی اولویت سوم و عوامل مدیریتی-رهبری اولویت آخر را به خود اختصاص داد. عوامل موثر بر ارتقای رفتار شهروندی ورزشی با رویکرد فضیلت سازمانی با ضریب مسیر 516/0 و آماره تی بالاتر از 96/1 مثبت و معنادار است. نتیجه‌گیری می‌شود وجود رویکرد روانشناختی فضیلت سازمانی در سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی چنانچه برگرفته از فرهنگ ملی، فرهنگ حاکم در ورزش های آئینی و پهلوانی و باورهای دینی-اعتقادی کشور باشد می تواند در نهادینه سازی‌ارزش‌ها، سرمایه روانشناختی فضایل اخلاقی اثرگذار بوده و رفتارشهروندی ورزشی را در ورزشکاران حرفه‌ای کشور ارتقاء و توسعه دهد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Psychological factors affecting the promotion of sports citizenship behavior in professional sports in the country with an organizational virtue approach

نویسندگان English

Mozhgan Karimi 1
mahdi isfahani 2
Javad Mohammadkhani 3
Kazem Cheragh Birjandi 4
1 Department of physical Education and Sports Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Mashha, Branch, Imam Reza International University , Mashhad , Iran
3 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Mashha, Branch, Islamic Azad University , Mashhad , Iran
4 Department of physical Education and Sports Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده English

The aim of this research was to investigate the psychological factors affecting the promotion of sports citizenship behavior in professional sports in the country with an organizational virtue approach.This research was applied in terms of its purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data type and exploratory.Sampling In the qualitative part of the research,22 experts were selected purposefully, and the statistical population in the quantitative part included 6 clubs(teams)of the Premier League.The Cochran formula was used to determine the sample size of the quantitative part.Data were collected using the Organizational Virtue Questionnaire with4dimensions and82questions and the Sports Citizenship Behavior Questionnaire with18questions. Face, content and construct validity were used. Cronbach's alpha value for the Organizational Virtue Questionnaire was0.07and the Sports Citizenship Behavior Questionnaire was0.78.In this research, smart pls3 and spss-v20software were used. The findings showed that organizational factors had the first priority, individual-behavioral factors had the second priority, contextual/environmental factors had the third priority, and managerial-leadership factors had the last priority.The factors affecting the promotion of sports citizenship behavior with the organizational virtue approach were positive and significant with a path coefficient of 0.516and a t-statistic higher than1.96.It is concluded that the existence of a psychological approach of organizational virtue in sports organizations and teams, if derived from the national culture, the dominant culture in ritual and martial sports, and the religious-religious beliefs of the country, can be effective in institutionalizing values, the psychological capital of moral virtues, and promote and develop sports citizenship behavior in the country's professional athletes.

کلیدواژه‌ها English

Citizenship behavior
organizational virtue
psychological
professional sports

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 26 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 11 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 11 شهریور 1404