طراحی مدل نشاط اجتماعی در ورزش همگانی‌

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
10.22089/spsyj.2025.18132.2577
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نشاط اجتماعی در ورزش همگانی‌ انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این پژوهش از روش کیفی برای شناسایی، تجمیع و چارچوب‌بندی ابعاد الگوی نشاط اجتماعی در ورزش همگانی استفاده شده است. بدین منظور 15 نفر از خبرگان و متخصصان دانشگاهی در حوزه مدیریت ورزشی و مدیران و دست‌اندرکاران ورزش همگانی کشور با رویکرد هدفمند و تکنیک گلوله‌برفی با درنظرگرفتن اشباع نظری مورد مصاحبه ژرف نیمه‌ساختارمند قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل مضمون کراسول و کلارک (2017) صورت گرفت.

یافته‌ها: پس از مکتوب کردن مصاحبه‌ها و استخراج کدها، 112 مضمون پایه شناسایی شد. سپس 112 مضمون پایه در قالب مضامین سازمان‌دهنده قرار گرفتند که 22 مضمون سازمان‌دهنده به دست آمد. سپس مضامین سازمان‌دهنده در قالب مضامین فراگیر طبقه‌بندی شدند و در نهایت 5 مضمون فراگیر شامل عوامل اجتماعی، اخلاقی، انگیزشی، فرهنگی و فردی شناسایی شدند.

نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود از مدل طراحی شده در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مقوله نشاط اجتماعی در ورزش همگانی استفاده گردد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Designing a Social Joy Model in Public Sports

نویسندگان English

Mehdi Abbasi 1
Seyed Ehsan Amirhosseini 1
Ahmad Torkfar 2
1 Department of Physical Education and sport sciences, Yas.C., Islamic Azad University, Yasuj, Iran
2 Department of Physical Education and sport sciences, Shi.C., Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده English

Objective: The present study was conducted with the aim of designing a social vitality model in Sport for All.

Materials and Methods: In this study, a qualitative method was used to identify, integrate, and frame the dimensions of the social vitality model in public sports. For this purpose, 15 academic experts and specialists in the field of sports management and managers and practitioners of public sports in the country were interviewed in-depth, semi-structured interviews with a purposeful approach and snowball technique, taking into account theoretical saturation. Data analysis was based on the content analysis of Croswell and Clark (2017).

Findings: After writing the interviews and extracting codes, 112 basic themes were identified. Then, the 112 basic themes were placed in the form of organizing themes, which resulted in 22 organizing themes. Then, the organizing themes were classified into overarching themes, and finally, 5 overarching themes were identified, including social, ethical, motivational, cultural, and individual factors.

Conclusion: It is suggested that the designed model be used in planning related to the category of social vitality in public sports.

کلیدواژه‌ها English

social vitality
Sport for All
content analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 19 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری 11 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 11 شهریور 1404