نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1
استاد، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3
کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
10.22089/spsyj.2025.18326.2596
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان هیجانمحور و سایکودراما بر تنظیم شناختی هیجان، نشخوار فکری و انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان ورزشکار دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود. این مطالعه از نظر روششناسی، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه متوسطه دوم شهرستان بانه در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بود که بهصورت فعال در فعالیتهای ورزشی مشارکت داشتند و مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده شدند. نمونهای متشکل از ۴۵ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در سه گروه ۱۵ نفره (درمان هیجانمحور، سایکودراما، و کنترل) تقسیم شدند. تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی بر اساس مصاحبه بالینی ساختاریافته مطابق با DSM-5 و پرسشنامه اضطراب اجتماعی صورت گرفت. همچنین ابزارهای مورد استفاده برای سنجش متغیرهای وابسته شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، پرسشنامه نشخوار فکری (RRS) و مقیاس انعطافپذیری شناختی (CFS) بود. مداخلات در ده جلسه گروهی هفتگی برگزار شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که هر دو روش درمانی، بهطور معناداری موجب بهبود تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی و کاهش نشخوار فکری در مقایسه با گروه کنترل شدند (۰۵/۰p<). همچنین، درمان هیجانمحور نسبت به سایکودراما اثربخشی بالاتری در بهبود متغیرهای شناختی هیجانی نشان داد. بر اساس نتایج، میتوان از این دو رویکرد بهویژه درمان هیجانمحور در مداخلات روانشناختی برای دانشآموزان ورزشکار دارای اضطراب اجتماعی بهره برد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله English
Comparison of the Effectiveness of Emotion-Focused Therapy and Psychodrama on Cognitive Emotion Regulation, Rumination, and Cognitive Flexibility in Athlete Students with Social Anxiety Disorder
نویسندگان English
Esmaeil Sadri Damirchi
1
Mohammadreza Noroozi Homayoon
2
Fatemeh Gohari
3
Mobin Rashidi
4
1
Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2
Ph.D. Student in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3
M.َA in Rehabilitation Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4
Master Student in School Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده English
The present study aimed to compare the effectiveness of Emotion-Focused Therapy (EFT) and psychodrama on cognitive emotion regulation, rumination, and cognitive flexibility in athlete students with social anxiety disorder. Methodologically, the study was quasi-experimental with a pre-test–post-test control group design. The statistical population consisted of all male high school students in Baneh County during the 2024–2025 academic year who were actively participating in sports and diagnosed with social anxiety disorder. A purposive sample of 45 students was selected and randomly assigned to three groups of 15 (EFT, psychodrama, and control). The diagnosis of social anxiety disorder was made based on a structured clinical interview in accordance with DSM-5 and the Social Anxiety Questionnaire. The instruments used to assess the dependent variables included the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), the Ruminative Responses Scale (RRS), and the Cognitive Flexibility Scale (CFS). Interventions were conducted in ten weekly group sessions. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings revealed that both therapeutic approaches significantly improved cognitive emotion regulation and cognitive flexibility and reduced rumination compared to the control group (p < 0.05). Moreover, Emotion-Focused Therapy was found to be more effective than psychodrama in enhancing cognitive-emotional variables. Based on these results, both interventions—particularly Emotion-Focused Therapy—can be utilized in psychological interventions for athlete students with social anxiety.
کلیدواژهها English
Emotion-Focused Therapy
psychodrama
. rumination
cognitive flexibility
cognitive emotion regulation