روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سواد بدنی کودکان (PL-C QUest)

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی وروان شناسی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاداسلامی، ایران.
4 گروه علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
10.22089/spsyj.2025.18205.2585
چکیده
پرسشنامه سواد بدنی در کودکان(PL-C Quest) اولین مقیاس خودگزارشی مبتنی بر تصویر برای ارزیابی سواد بدنی در کودکان است این پرسشنامه توسط دیائو و همکاران (2024) طراحی شده است و دارای 30 گویه است و 4 خرده مقیاس (بدنی، روانی، اجتماعی و شناختی) می باشد. هدف از این مطالعه، ترجمه پرسش نامه سواد بدنی کودکان، به زبان فارسی و بررسی روایی و پایایی این پرسشنامه بود.این پرسش نامه به زبان فارسی ترجمه و شرکت کنندگان که شامل 270 دانش اموز دختر و پسر (135پسر و 135 دختر) در رده سنی 10-12 بوده که به صورت در دسترس از مدارس ابتدایی شهرستان اشکذر انتخاب شدند. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. همچنین جهت بررسی پایایی، از تکنیک‌های ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی همگرا، نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون سنجیده شد. نسخه فارسی پرسش نامه سواد بدنی کودکان ساختارعاملی مشابهی بانسخة انگلیسی داشت. پایایی های به دست آمده با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی در همه ابعاد پرسشنامه های سواد بدنی کودکان بالاتر از 7/0 و مطلوب بود. پرسشنامه سواد بدنی در کودکان (PL-C Quest) پرسشنامه ای روا و پایا برای ارزیابی سواد بدنی کودکان 10-12 ساله می باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Psychometric Properties of Persian Version of the Physical Literacy in Children Questionnaire in Children PL-C QUest)

نویسندگان English

Fatemeh Mondegari Bamakan 1
Zahra Serjuei 2
Rokhsareh Badami 3
Hamid Zahedi 4
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Isfahan, Iran.
2 Department of Motor Behaviour and Sport Psychology, Faculty of Sports Sciences, ISF.C.,Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Department of Motor Behaviour and Sport Psychology, Isf, C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
4 Department of Sports Science, Na.C., ISlamic Azad University, NajafAbad,Iran.
چکیده English

The Physical Literacy Questionnaire for Children (PL-C Quest) is the first image-based self-report scale designed to assess physical literacy in children. Developed by Diao et al. (2024), this questionnaire consists of 30 items and encompasses four sub scales (physical, psychological, social, and cognitive). The aim of this study was to translate the PL-C Quest into Persian and examine its validity and reliability. The questionnaire was translated into Persian, and participants included 270 male and female students (135 boys and 135 girls) aged 10–12, selected via convenience sampling from elementary schools in Ashkezar County. Exploratory and confirmatory factor analyses were employed to assess construct validity. Additionally, Cronbach’s alpha coefficient was used to examine reliability, while convergent validity was evaluated using Pearson’s correlation coefficient. The Persian version of the PL-C Quest demonstrated a factor structure similar to the original English version. The reliability indices, measured by Cronbach’s alpha and composite reliability, were above 0.7 for all subscales, indicating satisfactory results. The Physical Literacy Questionnaire for Children (PL-C Quest) is a valid and reliable tool for assessing physical literacy in children aged 10–12.

کلیدواژه‌ها English

Physical Literacy
validity
reliability

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 29 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 08 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 22 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 23 شهریور 1404