تأثیر امیدواری تقویت شده بر یادگیری حرکتی، انگیزش درونی و خودکارآمدی: مقایسه معیار موفقیت نسبتاً آسان و دشوار

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشگاه شهید چمران اهواز
3 گروه حرکت‌شناسی و علوم ورزشی، دانشگاه هاوایی، هاوایی، ایالات متحده آمریکا
چکیده
هدف: هدف این مطالعه بررسی تاثیر امیدواری تقویت شده از طریق دست‌کاری معیارهای موفقیت (آسان در مقابل دشوار) در مهارت ضربه شوت فوتبال بر یادگیری حرکتی، انگیزش درونی و خودکارآمدی بود.

مواد و روشها: شرکت‌کنندگان شامل ۶۰ زن بزرگسال مبتدی (میانگین سن = 22/21 سال، انحراف معیار = 54/1) بودند که پس از ۱۲ کوشش پیش‌آزمون، بصورت تصادفی به یکی از سه گروه آزمایشی تخصیص یافتند: ۱) معیار نسبتاً آسان برای موفقیت، ۲) معیار نسبتاً دشوار برای موفقیت، و ۳) گروه کنترل. هر گروه در روز نخست مهارت‌های شوت فوتبال را در پنج بلوک ۱۲ کوششی تمرین کرد. در روز دوم، یک آزمون یادداری شامل ۱۲ کوشش انجام شد. علاوه بر این، تمامی شرکت‌کنندگان پرسشنامه انگیزش درونی و مقیاس خودکارآمدی را تکمیل کردند.

یافته ها: نتایج نشان داد که هم در مرحله تمرین و هم در آزمون یادداری، تمرین با معیارهای نسبتاً آسان موفقیت بهبود یادگیری حرکتی و عملکرد را در مقایسه با معیارهای نسبتاً دشوار و شرایط کنترل به همراه داشت. به هرحال، تفاوت معناداری در انگیزش درونی و خودکارآمدی بین گروه‌ها مشاهده نشد.

نتیجه گیری: بطورکلی میتوان نتیجه گرفت که بهبود مشاهده‌شده در یادگیری حرکتی، همراه با عدم افزایش انگیزش درونی و خودکارآمدی، پیش‌بینی‌های ارائه‌شده توسط نظریه یادگیری حرکتی بهینه را به چالش می‌کشد و بر ضرورت انجام پژوهش‌های آتی با روش‌شناسی دقیق‌تر و حجم نمونه بزرگ‌تر در جمعیت‌های متنوع تأکید دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Enhanced Expectancy on Motor Learning, Intrinsic Motivation, and Self-Efficacy: A Comparison of Relatively Easy and Difficult Success Criteria

نویسندگان English

Mahdieh Behbahanabadi 1
Esmaeel Saemi 2
Mohammadreza Doustan 1
Takehiro Iwatsuki 3
1 Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz
2 Shahid Chamran University
3 Department of Kinesiology and Exercise Sciences, University of Hawai’i at Hilo, Hawai’i, USA.
چکیده English

Purpose: The purpose of this study was to explore the effects of enhanced expectancy by manipulating success criteria (easy vs. difficult) in a soccer kicking task on motor learning, intrinsic motivation, and self-efficacy.

Method: Participants included 60 female novice adults (mean age = 21.22, SD = 1.54 years) who, after 12 pre-test trials, were assigned to one of three experimental groups: 1) Relatively easy criteria for success, 2) Relatively difficult criteria for success, and 3) Control. Each group practiced soccer kicking skills in five blocks of 12 trials on the first day. A retention test consisting of 12 trials was conducted on the second day. Additionally, all participants completed the Intrinsic Motivation Inventory as well as the Self-Efficacy Scale.

Results: Results indicated that during both practice and the retention test, training with relatively easy criteria for success led to improved motor learning and performance compared to training with relatively difficult criteria and the control conditions. However, no significant differences were observed in intrinsic motivation and self-efficacy across the groups.

Conclusion: In conclusion, the observed improvement in motor learning, alongside the absence of enhancement in intrinsic motivation and self-efficacy, challenges the predictions made by the OPTIMAL theory and highlights the need for future studies with more rigorous methodologies and larger sample sizes across diverse populations.

کلیدواژه‌ها English

Enhanced expectancy
relatively easy criteria
relatively difficult criteria
motor learning
OPTIMAL theory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 30 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 11 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری 27 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 30 شهریور 1404