رابطه بین سرسختی ذهنی و فرسودگی ورزشی با نقش تعدیلگر شایستگی ادراک شده

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی شاهرود
2 گروه علوم انسانی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
10.22089/spsyj.2025.18399.2600
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرسختی ذهنی و فرسودگی ورزشی با نقش تعدیلگر شایستگی ادراک شده می‌باشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری کلیه دانش‌آموزان ورزشکار شهرستان بجنورد در مقطع متوسطه اول و دوم بود. برای برآورد حجم نمونه از روش تعیین حجم نمونه در مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد که بین 160 تا 280 نفر برآورد شد و داده‌های حاصل از 273 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌‌های سرسختی ذهنی ورزشی، فرسودگی ورزشی و شایستگی ادراک‌شده بودند که روایی و پایایی همه آنها تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS (نسخه 23) و Smart-PLS 3.2.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سرسختی ذهنی و فرسودگی ورزشی، و نیز بین شایستگی ادراک شده و فرسودگی ورزشی یک رابطه منفی معنی‌‌دار وجود دارد. یک رابطۀ بسیار قوی، مثبت و معنی‌دار نیز بین فرسودگی ورزشی و فرسودگی هیجانی بدنی، بین فرسودگی ورزشی و کاهش احساس، بین فرسودگی ورزشی و کاهش ارزش وجود دارد. شایستگی ادراک شده نیز اثر تعدیلی معناداری بر رابطه بین فرسودگی ورزشی و سرسختی ذهنی دارد. لذا فرسودگی ورزشی یک مشکل چندوجهی است که بر جنبه‌های مختلف سلامت روان و روابط اجتماعی ورزشکاران تأثیر می‌گذارد. همچنین این تحقیق به اهمیت شایستگی ادراک شده به عنوان یک عامل محافظتی و تعدیل‌کننده تأکید دارد. طراحی برنامه‌های کاربردی، بهبود محیط ورزشی، ارائه آموزش به مربیان و معلمان، ایجاد سیستم‌های حمایتی و ارزیابی منظم از جمله توصیه‌‌های عملی‌ این تحقیق هستند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The relationship between mental toughness and athlete burnout with the moderating role of perceived competence

نویسندگان English

Mansoureh Mokaberian 1
Houriyhe Dehghanpouri 2
Nahid Darooghe Arefi 2
Mohammad Mohammadi 2
1 Shahrood university of Technologhy
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technology, Shahrood Iran.
چکیده English

This study aimed to examine the relationship between mental toughness and athlete burnout, considering the moderating role of perceived competence. The research is applied in purpose and descriptive-correlational in method. The statistical population consisted of student athletes in Bojnourd city, enrolled in the first and second high school levels. Using the structural equation modeling (SEM) approach, the estimated sample size ranged from 160 to 280, and data from 273 valid questionnaires were analyzed. Standardized instruments measuring mental toughness, athletes' burnout, and perceived competence were used, all of which were confirmed to be valid and reliable. Data analysis was performed using SPSS version 23 and Smart-PLS 3.2.8. Findings revealed a negative and significant relationship between mental toughness and sports burnout. Similarly, perceived competence showed a negative association with sports burnout and played a significant moderating role in the relationship between mental toughness and burnout. Additionally, burnout was found to be strongly and positively related to emotional and physical exhaustion, reduced sense of accomplishment, and sport devaluation. Overall, the results suggest that athlete burnout is a multidimensional phenomenon that negatively impacts athletes’ mental health and social functioning. The study highlights the importance of perceived competence as a protective factor, capable of buffering the adverse effects of burnout and enhancing psychological resilience in student-athletes athlete.

کلیدواژه‌ها English

emotional and physical exhaustion
reduced sense of accomplishment
sport devaluation
competence
mental Toughness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 06 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 06 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری 05 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 06 مهر 1404