تأثیر تمرین تصمیمی بر انعطاف‌پذیری شناختی، روان‌شناختی و دقت مهارت حمله در بازیکنان والیبال

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
10.22089/spsyj.2025.17791.2553
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرین تصمیمی بر انعطاف‌پذیری شناختی، روان‌شناختی و دقت مهارت حمله روی تور بازیکنان والیبال بود. این مطالعه با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. 36 بازیکن والیبال شهرستان نیشابور با سابقه حداقل 3 سال تمرین در این رشته و فعال در سطوح رقابتی به روش نمونه‌گیری هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. این بازیکنان به طور تصادفی به سه گروه مساوی شامل تمرین تصمیمی، تمرین رفتاری و‌ کنترل، تقسیم شدند. پروتکل تمرینی شامل 12 جلسه بود که 2 جلسه از آن به پیش‌آزمون و پس‌آزمون اختصاص یافت. در جلسات مداخله، بازیکنان بر اساس دستورالعمل‌های تمرینی اختصاصی هر گروه، 36 کوشش را اجرا کردند. برای ارزیابی انعطاف‌پذیری شناختی و روان‌شناختی به ترتیب از پرسشنامه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دنیس (۲۰۱۰) و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی لیز جول (2020) و برای ارزیابی دقت مهارت حمله، از آزمون و ابزار محقق‌ساخته مهارت اسپک استفاده شد. در تحلیل استنباطی داده‌ها، پس از اطمینان از رعایت پیش‌فرض‌های آمار پارامتریک، در نرم‌افزار SPSS نسخه 26، از آزمون تحلیل واریانس آمیخته بین-درون‌گروهی 2×3 استفاده شد. رسم نمودارها نیز با نرم‌افزار گراف‌پد نسخه 9 انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که تمرین تصمیمی باعث بهبود انعطاف‌پذیری شناختی، روان‌شناختی و دقت مهارت حمله روی تور شد. دقت مهارت حمله روی تور به شیوه تصمیمی نیز در گروه تصمیمی، بهبود معناداری یافت. بنابراین توصیه می شود که به منظور بهبود مهارت های شناختی و روانشناختی در کنار مهارت حرکتی از تمرینات تصمیمی استفاده شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effect of decision training on cognitive, psychological flexibility and accuracy of attacking skill on volleyball players

نویسندگان English

Maryam Kavyani
Mehdi ehsanpour
Behrouz Abdoli
shahidbeheshtiuniversity
چکیده English

The aim of the present study was to examine the effect of decision training on cognitive, psychological flexibility, and accuracy in the attacking skill of volleyball players. This study was a pre-test and post-test design along with a control group. 36 volleyball players from Neishabour with at least 3 years of training in this sport and actively competing at various levels were selected through purposive sampling. The players were randomly divided into three equal groups: decision training, behavioral training, and control. The practice protocol included 12 sessions, with 2 sessions designated for pre-test and post-test. In the intervention sessions, players executed 36 attempts based on the training instructions for each group. To assess cognitive and psychological flexibility, the Cognitive Flexibility Questionnaire (Dennis et al, 2010) and the Psychological Flexibility Questionnaire by Lis Johles (2020) were used, respectively. For assessing the accuracy of the attacking skill, a researcher-made spike skill test was employed. In the inferential data analysis, after ensuring adherence to the assumptions of parametric statistics, a mixed ANOVA 2×3 was conducted using SPSS version 26, with charts drawn using GraphPad version 9. The results indicated that decision training led to an improvement in cognitive and psychological flexibility, and accuracy in the attacking skill. The accuracy of the attacking skill using decision training also showed a significant improvement in the decision training group. Therefore, it is recommended to use decision training in order to improve cognitive and psychological skills along with motor skills.

کلیدواژه‌ها English

mental skill
psychological flexibility
decision training
variable practice
spike

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 23 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 09 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری 21 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 23 مهر 1404