روابط ساختاری بین رفتار عادلانه معلم تربیت بدنی با خودکارآمدی، شایستگی بدنی ادراک شده و مشارکت ورزشی دانش آموزان نوجوان

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 هیئت علمی
2 استادیار، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی طبری ، بابل، ایران
3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مدرس گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی طبری، بابل، ایران
4 گروه تربیت بدنی، واحد ماکو، دانشگاه آزاد اسلامی، ماکو، ایران
10.22089/spsyj.2025.18577.2612
چکیده
این تحقیق طراحی شد تا روابط ساختاری بین رفتار عادلانه معلم تربیت بدنی با خودکارآمدی، شایستگی بدنی ادراک شده و مشارکت ورزشی دانش آموزان نوجوان را بررسی کند. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند. حجم نمونه شامل 384 نفر بود. از مقیاس رفتار عادلانه معلمان، پرسشنامه خودکارآمدی برای کودکان، پرسشنامه خودتوصیفی بدنی و پرسشنامه مشارکت در کلاس تربیت بدنی برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری AMOS برای تحلیل آماری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط مثبت و معنادار ساختاری بین خودکارآمدی (44/0=β)، شایستگی بدنی (39/0=β) و مشارکت ورزشی (25/0=β) با رفتارهای عادلانه معلم تربیت بدنی وجود داشت. علاوه بر این، ارتباط مثبت و معناداری نیز بین خودکارآمدی (38/0=β) و شایستگی بدنی (30/0=β) با مشارکت ورزشی دانش‌آموزان مشاهده شد. همچنین، خودکارآمدی (16/0=β) و شایستگی بدنی (11/0=β) به‌طور معناداری رابطه بین رفتارهای عادلانه معلم تربیت بدنی و مشارکت ورزشی را میانجی‌گری کردند. معلمان تربیت بدنی با رفتارهای عدالت‌محور قوی، می‌توانند مشارکت دانش‌آموزان را در کلاس‌های تربیت بدنی افزایش دهند. بنابراین، ضروری است که معلمان تربیت بدنی به رفتارهای حمایتی و عدالت‌محور توجه کنند تا انگیزه و مشارکت ورزشی دانش‌آموزان را بهبود بخشند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Structural Relationships Between Physical Education Teacher’s Fairness Behavior with Self-Efficacy, Perceived Physical Competence, and Sports Participation of Adolescent Students

نویسندگان English

abdollah hemayattalab 1
Galin Mahdinejadgorji 2
Fatemeh Rezazadeh 3
Azam Heydarzadeh 4
1 Department faculty university marand
2 Department of Psychology, Tabari Institute of Higher Education, Babol, Iran
3 PhD Candidate in General Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Lecturer, Department of Psychology, Tabari Institute of Higher Education, Babol, Iran
4 Department of Physical Education, Mak.C., Islamic Azad University, Maku, Iran
چکیده English

This research aimed to explore the structural relationships between the fairness behavior of physical education teachers and factors such as self-efficacy, perceived physical competence, and sports participation among adolescent students. Utilizing a correlational design, the study employed structural equation modeling to analyze data collected from a sample of 384 high school students in Tehran. Various instruments, including the Teachers' Fairness Behavior Scale, Self-Efficacy Questionnaire for Children, Physical Self-Description Questionnaire, and Physical Education Participation Questionnaire, were utilized to assess the relevant variables. Statistical analysis was conducted using AMOS software. Results showed there were significant positive relationships between self-efficacy (β=0.44), perceived physical competence (β=0.39) and sports participation (β=0.25) with teachers' fairness behaviors. Furthermore, self-efficacy (β=0.38) and physical competence (β=0.30) were found to significantly relate to students’ sports participation. Finally, self-efficacy (β=0.16) and physical competence (β=0.11) served as mediators in the relationship between teachers' fair behaviors and sports participation. These findings suggest that physical education teachers who exhibit fair and just behaviors can enhance student engagement in physical education, highlighting the importance of fostering supportive and equitable teaching practices to boost student motivation and participation in sports.

کلیدواژه‌ها English

Fairness behavior
PE teacher
self-efficacy
physical competence
sports participation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 03 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 07 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری 19 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 03 آبان 1404