تأثیر کارکرد اجرایی گرم بر سرعت یادگیری مهارت‌های باز و بسته در شرایط فشار روانی: شواهدی از ووشوکاران نوجوان

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه رفتارحرکتی،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه تبریز،ایران
2 استاد تمام وهیات علمی گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3 دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، و مدیر گروه پژوهشی «مغز و حرکت»، مرکز تحقیقات علوم زیستی و‌ فناوری، دانشگاه
10.22089/spsyj.2025.18470.2603
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارکردهای اجرایی گرم بر یادگیری مهارت‌های باز و بسته در ووشوکاران نوجوان، در شرایط عادی و تحت فشار روانی انجام شد.

روش: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون،پس‌آزمون، روی ۳۰ ووشوکار دختر مبتدی (میانگین سنی ۱۶.۵۳ ±۰.۹۳ سال) با نمایه غالب کارکرد اجرایی گرم (شناسایی‌شده از طریق آزمونCANTAB) اجرا شد. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به گروه‌های تمرین مهارت باز و بسته تقسیم شدند. دوره مداخله شامل ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای (چهار هفته) بود. عملکرد در سه مرحله پیش‌آزمون، یادداری (۲۴ ساعت بعد) و انتقال تحت فشار روانی ارزیابی شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که هر دو گروه پیشرفت معناداری از پیش‌آزمون (گروه باز M=2.06، SD=1.53؛ گروه بسته M=2.86، SD=1.68) به یادداری (گروه باز M=9.26، SD=1.48؛ گروه بسته M=8.80، SD=1.65)[F(2,56)=185.40, p<0.001, ηp²=0.87] داشتند. در آزمون انتقال تحت فشار، افت معناداری مشاهده نشد (گروه بازp=0.095؛ گروه بستهp=0.334) اثر تعاملی زمان×گروه معنادار نبود [F(2,56)=2.18, p=0.123].

نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد کارکردهای اجرایی گرم با یادگیری سریع همراه بود، اما در شرایط فشار روانی تأثیر معناداری بر عملکرد مشاهده نشد. این الگو در هر دو نوع مهارت مشابه بود. محدودیت‌های پژوهش شامل حجم نمونه محدود، تمرکز بر یک جنسیت و رده سنی خاص، و دوره تمرینی کوتاه‌مدت است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Hot Executive Function on the Learning Speed of Open and Closed Skills in Conditions of Psychological Pressure: Evidence from Adolescent Wushu Practitioners

نویسندگان English

leila Mikaeil 1
Mohammad Taghi Aghdasi 2
Zahra Fathi rezaei 3
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Full Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Associate Professor of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, and Head of the &quot;Brain and Movement&quot; Research Group, Institute of Biotechnology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده English

Optimal athletic performance emerges from a dynamic interplay between physical prowess, higher-order cognitive control, and emotional regulation. A crucial distinction within cognitive control is between 'cold' and 'hot' executive functions (EF). Cold EF—mediated primarily by the dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC)—governs logical processing in emotionally neutral contexts (e.g., working memory, cognitive flexibility). In contrast, hot EF—rooted in the orbitofrontal cortex (OFC), anterior cingulate cortex (ACC), and amygdala—operates in motivationally and emotionally salient situations, involving reward-based decision-making, emotional regulation, and risk assessment. Competitive sports, especially combat disciplines like Wushu, inherently activate hot EF due to their unpredictable, high-stakes nature. Despite theoretical relevance, fewer than 10 empirical studies in the past five years have directly examined hot EF in adolescent athletes, particularly within the open- vs. closed-skill framework under pressure. Therefore, this study investigates how a dominant hot EF profile influences the learning and performance of open and closed motor skills under psychological pressure in adolescent Wushu practitioners.

کلیدواژه‌ها English

Hot Executive Function
Open vs. Closed Skills
Psychological Pressure
Adolescent Athletes
Skill Learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 16 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 31 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری 10 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش 16 آبان 1404