تاثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر انعطاف‌پذیری شناختی و یادگیری آشکار و پنهان یک مهارت حرکتی ورزشی: مطالعه موردی پرتاب آزاد بسکتبال در دختران نوجوان

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 Ahar, Yarparvar Square, Pardis Alley 9
2 رفتار حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
10.22089/spsyj.2025.18547.2606
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر انعطاف‌پذیری شناختی و یادگیری آشکار و پنهان مهارت حرکتی پرتاب آزاد بسکتبال در دختران نوجوان بود.

روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون شامل دو گروه تجربی و دو گروه کنترل (آموزش فراشناخت/یادگیری آشکار و پنهان و بدون آموزش فراشناخت/یادگیری آشکار و پنهان) انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانگین سنی 16.81 سال بود و ۶۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مهارت پرتاب آزاد با آزمون زاچری و همکاران (۲۰۰۵) و انعطاف‌پذیری شناختی با پرسشنامه دنیس و وندورال (۲۰۱۰) ارزیابی شد. داده‌ها با تحلیل واریانس یک راهه و اندازه‌گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت و سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد



یافته ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناخت باعث بهبود معنادار عملکرد پرتاب آزاد در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال شد ( ۰٫۲0، ۰٫۲۴، ۰٫۲8η² = ) و همچنین انعطاف‌پذیری شناختی را افزایش داد( ۰٫۱۶η² = ) مقایسه بین گروه‌ها نشان داد که یادگیری پنهان همراه با آموزش فراشناخت نسبت به یادگیری آشکار، عملکرد بهتری در هر سه مرحله ارائه می‌دهد. همچنین، گروه‌های دریافت‌کننده آموزش فراشناخت نسبت به گروه‌های بدون آموزش، در انعطاف‌پذیری شناختی نتایج بالاتری داشتند.

نتیجه گیری: ادغام آموزش راهبردهای فراشناختی در تمرین‌های ورزشی می‌تواند موجب افزایش عملکرد مهارت حرکتی و ارتقای انعطاف‌پذیری شناختی شود و ورزشکاران را قادر سازد فرآیندهای یادگیری خود را بهتر مدیریت کرده و شایستگی کلی خود را افزایش دهند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Metacognitive Strategy Training on Cognitive Flexibility and Explicit and Implicit Learning of a Sports Motor Skill: A Case Study of Basketball Free Throws in Adolescent Girls

نویسندگان English

Vida Mohammadian 1
MohammadTaghi Aghdasi 2
, Behzad Behzadnia, 2
1 Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده English

Introduction: The present study aimed to investigate the effect of metacognitive strategy training on cognitive flexibility and explicit and implicit learning of basketball free throw motor skill in adolescent girls.

Research Method: This study was a quasi-experimental design with pre-test and post-test, including two experimental groups and two control groups (metacognitive training/explicit and implicit learning and no metacognitive training/explicit and implicit learning). The statistical population included female high school students with an average age of 16.81 years, and 60 individuals were selected by convenience sampling. Free throw skill was assessed using the Zachary et al. (2005) test, and cognitive flexibility was evaluated using the Dennis and Vander Wal (2010) questionnaire. Data were analyzed using one-way ANOVA and repeated measures, and a significance level of 0.05 was considered.

Findings: The findings showed that metacognitive strategy training significantly improved free throw performance in the acquisition, retention, and transfer phases (η² = 0.20, 0.24, 0.28) and also increased cognitive flexibility (η² = 0.16). Comparison between groups showed that implicit learning combined with metacognitive training provided better performance in all three phases compared to explicit learning. Also, groups receiving metacognitive training had higher results in cognitive flexibility compared to groups without training.



Conclusion: Integrating metacognitive strategy training into sports practices can lead to increased motor skill performance and enhanced cognitive flexibility, enabling athletes to better manage their learning processes and improve their overall competence.

کلیدواژه‌ها English

Metacognitive strategies
Explicit learning
Implicit learning
Cognitive flexibility Motor skill

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 25 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 01 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری 21 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش 25 آبان 1404