مطالعات روان‌شناسی ورزشی

مطالعات روان‌شناسی ورزشی

پیش‌بینی مشارکت ورزشی و سلامت روانی در دختران نوجوان بر اساس ذهن‌آگاهی، هیجان‌های مثبت و خودکارآمدی بدنی

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
2 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
10.22089/spsyj.2025.18728.2627
چکیده
مقدمه: تحقیقات نشان داده‌اند که ذهن آگاهی می‌تواند به طور مؤثری به بهبود عملکرد ورزشی و سلامت روان کمک کند. با این حال، تأثیر این مفهوم بر مشارکت ورزشی و سلامت روانی در نوجوانان و همچنین مکانیسم‌های مرتبط با آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل، هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین ذهن آگاهی با مشارکت ورزشی و سلامت روانی در نوجوانان دختر با در نظر گرفتن هیجان‌های مثبت و خودکارآمدی بدنی به عنوان متغیرهای میانجی بود.

روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تبریز بودند. حجم نمونه شامل 384 نفر بود. از پرسشنامه‌های استاندارد برای اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری PLS برای تحلیل آماری استفاده شد.

نتایج: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط معنادار ساختاری بین ذهن آگاهی با مشارکت ورزشی (34/0=b)، سلامت روانی (28/0-=b)، هیجانهای مثبت (51/0=b)، و خودکارآمدی بدنی (47/0=b) وجود دارد. بعلاوه، هیجانهای مثبت به‌طور معناداری رابطه بین ذهن آگاهی با مشارکت ورزشی (20/0=b) و سلامت روانی (23/0-=b) را میانجی‌گری کرد. درنهایت، خودکارآمدی بدنی به‌طور معناداری رابطه بین ذهن آگاهی با مشارکت ورزشی (23/0=b) و سلامت روانی (22/0-=b) را میانجی‌گری کرد.

نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان می‌دهد که نوجوانانی که از سطح بالایی از ذهن آگاهی برخوردارند، به طور قابل توجهی در فعالیت‌های ورزشی مشارکت بیشتری دارند و از سلامت روانی بهتری نیز بهره‌مند هستند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Predicting Sports Participation and Mental Health in Adolescent Girls based on Mindfulness, Positive Emotions, and Physical Self-Efficacy

نویسندگان English

Elaheh Medadi Nansa 1
Hassan Helaliagdam 2
Zoleikha Alizadeh Nasrabade olya 3
1 Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665 Tehran, Iran
2 Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665 Tehran, Iran
چکیده English

Introcution: Research has indicated that mindfulness can significantly enhance athletic performance and mental health. However, the impact of this concept on sports participation and mental health among adolescents, particularly in girls, remains underexplored. Therefore, this study aims to investigate the relationship between mindfulness, sports participation, and mental health in adolescent girls, considering positive emotions and physical self-efficacy as mediating variables.

Methods: The current research employs a correlational design utilizing the structural equation modeling approach. The study's population consists of all second-grade female high school students in Tabriz, with a sample size of 384 participants. To assess the research variables, standardized questionnaires were administered, and statistical analysis was conducted using the PLS software for structural equation modeling.

Results: The results of path analysis showed that there was a significant structural relationship between mindfulness and sports participation (b=0.34), mental health (b=-0.28), positive emotions (b=0.51), and physical self-efficacy (b=0.47). In addition, positive emotions significantly mediated the relationship between mindfulness and sports participation (b=0.20) and mental health (b=-0.23). Finally, physical self-efficacy significantly mediated the relationship between mindfulness and sports participation (b=0.23) and mental health (b=-0.22).

Conclusion: This study indicates that adolescents exhibiting high levels of mindfulness engage more actively in sports and experience improved mental health outcomes. Furthermore, the presence of positive emotions and elevated physical self-efficacy emerges as crucial factors influencing the connection between mindfulness, sports participation, and mental well-being in this age group.

کلیدواژه‌ها English

Mindfulness
emotion regulation
sports participation
psychological well-being
adolescents

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 18 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 04 آبان 1404
  • تاریخ بازنگری 16 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش 18 آذر 1404