مطالعات روان‌شناسی ورزشی

مطالعات روان‌شناسی ورزشی

تأثیر بازی‌های بومی- محلی و بازی‌های منتخب دبستانی بر سواد بدنی و کارکردهای اجرایی در دختران و پسران

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت دبیر شهید رحایی تهران
2 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی
10.22089/spsyj.2025.17813.2560
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر بازی‌های بومی- محلی و بازی‌های دبستانی بر کارکردهای اجرایی و دانش سواد بدنی دانش آموزان دختر و پسر بود. بدین منظور 30 دختر و 30 پسر با میانگین سنی (52/0 ± 38/11) به شیوه در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات پرسشنامه های دانش سواد بدنی و کارکردهای اجرایی به روش ABBA در سه گروه بازی‌های بومی- محلی، بازی‌های منتخب دبستانی و گروه کنترل گمارده شدند. بعد از انجام پیش‌آزمون و مشخص شدن نمرات سواد بدنی و کارکردهای اجرایی، دو گروه بازی‌های بومی- محلی و بازی‌های دبستانی به مدت 5 هفته و هر هفته 3 جلسه به مدت 45 دقیقه 2 بازی انجام دادند. در نهایت پس از اتمام جلسات بازی پس‌آزمون مشابه پیش‌آزمون انجام شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس دوراهه (دو متغیر مستقل جنسیت و نوع فعالیت) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اگرچه نمرات سواد بدنی از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون بهبود یافت اما هیچ اختلافی بین گروه‌های پژوهشی وجود نداشت. به‌عبارت‌دیگر اثر اصلی متغیر جنسیت و نوع فعالیت یا بازی معنادار نبود. بخش دیگری از یافته‌ها حاکی از آن بود که اثر اصلی متغیر جنسیت بر کارکردهای اجرایی معنادار نبود اما اثر اصلی فعالیت بدنی بر کارکردهای اجرایی و خرده‌مقیاس‌های تنظیم رفتار و فراشناخت معنادار بود. در مجموع صرفنظر از تفاوت، یافته‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که بازی‌های بومی- محلی باعث بهبود کارکردهای اجرایی و ارتقای سطح دانش سواد بدنی دانش آموزان می‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effects of traditional and selected school games on physical literacy and executive functions of girls and boys

نویسندگان English

Nafiseh Raveshi 1
Farshid Tahmasbi 2
Gholamreza Lotfi hoseyn abad 2
1 Shahid Rajaee Teacher Training University
2 Shahid Rajaee Teacher Training University,, Physical Education and Sport Sciences Faculty, Motor Behavior Department
چکیده English

The purpose of this study was to investigate the effects of traditional and selected school games on physical literacy and executive functions of girls and boys students. For this purpose, 30 girls and 30 boys with an average age (11.38 ± 0.52) were assigned in three groups of traditional and selected school games and the control group.

Finally, after the end of the game sessions, post test was performed same as pre-test and the students' physical literacy and executive functions were collected again. Data were analyzed using two-way analysis of variance (two independent variables of gender and type of activity). The results showed that physical literacy scores improved from pre-test to post-test but there was no difference between the research groups, that means the main effect of the variable of gender and type of activity or game was not significant. Another part of the findings indicated that the main effect of gender variable on executive functions was not significant, but the main effect of physical activity on executive functions and subscales of cognitive regulation and metacognition was significant. Traditional game group performed the best results in executive functions and their subscales. Findings also show that traditional games improve executive functions and level of knowledge of physical literacy. According to the findings for development of cognitive features and physical competencies, these types of games can be used for warm up and practice these games during the hours of physical education class and sports clubs.

کلیدواژه‌ها English

Physical Literacy
Executive Functions
Traditional Games
School Games

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 21 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 16 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری 12 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش 21 آذر 1404