مطالعات روان‌شناسی ورزشی

مطالعات روان‌شناسی ورزشی

تأثیر آموزش یوگا بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و پردازش هیجانی زنان جوان

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
10.22089/spsyj.2025.18604.2615
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون سلامت روان در جوانان و نقش مؤثر ورزش در تقویت عملکردهای شناختی-هیجانی، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش یوگا بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و پردازش هیجانی زنان جوان بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان جوان 20 تا 30 سال مراجعه کننده به موسسه یوگای ایران زمین ممتازی شهر تهران در سال 1404 بود که از بین آن‌ها، تعداد 30 نفر به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جای‌گذاری شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس‌های انعطاف‌پذیری روان‌شناختی، پذیرش و عمل بوند و همکاران (2007) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (2010) و پروتکل آموزش یوگا بود. گروه آزمایش طی هشت جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش یوگا قرار گرفت و سپس از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد تفاوت میانگین نمرات انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و پردازش هیجانی بعد از آموزش یوگا در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود، به‌طوری که آموزش یوگا باعث افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و بهبود پردازش هیجانی شد (01/0>P).

نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش مؤید اثربخشی آموزش یوگا در بهبود فرایندهای شناختی و هیجانی زنان جوان است که این نتایج می‌تواند مبنای علمی مناسبی برای طراحی مداخلات روان‌شناختی مبتنی بر یوگا در مراکز مشاوره باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Yoga Training on Psychological Flexibility and Emotional Processing of Young Women

نویسندگان English

Shadi Saeidijam 1
Abolghasem Yaghoobi 2
1 Ms.C. in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده English

Aim: Given the increasing importance of mental health in young adults and the effective role of exercise in enhancing cognitive-emotional functions, this study aimed to investigate the effect of yoga training on psychological flexibility and emotional processing in young women.

Method: This quasi-experimental study employed a pre-test/post-test design with a control group. The statistical population consisted of young women aged 20 to 30 years who referred to the Iran Zamin Momtaz Yoga Institute in Tehran in 2024. From this population, 30 individuals were selected through purposive sampling and randomly assigned to two groups: experimental (n=15) and control (n=15). The instruments used included the Bond et al. (2007) Acceptance and Action Questionnaire (AAQ) measuring psychological flexibility, the Baker et al. (2010) Emotional Processing Scale (EPS), and a yoga training protocol. The experimental group underwent eight 90-minute yoga sessions, after which a post-test was administered to both groups. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).

Results: The results of multivariate analysis of covariance indicated a significant difference in the mean scores of psychological flexibility and emotional processing after yoga training compared to the control group. Specifically, yoga training led to increased psychological flexibility and improved emotional processing (P < 0.01).

Conclusion: The findings confirm the effectiveness of yoga training in enhancing cognitive and emotional processes in young women. These results can provide a scientific basis for designing yoga-based psychological interventions in counseling centers.

کلیدواژه‌ها English

Meditation
Yoga training
Psychological flexibility
Emotional processing
Young women

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 12 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری 21 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش 22 آذر 1404