مطالعات روان‌شناسی ورزشی

مطالعات روان‌شناسی ورزشی

تأثیر مشاهده همزمان هر دو نوع توهم بصری ابینگهاوس، بر ادراک، خودکارآمدی و یادگیری پرتاب دارت

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
10.22089/spsyj.2025.18763.2632
چکیده
مقدمه: انتظارات افزایش‌یافته، عاملی کلیدی در نظریه یادگیری حرکتی بهینه است، اما اثرات آن در مهارت‌های هدف‌گیری با مداخلات آزمایشی مختلف هنوز به‌طور کامل بررسی نشده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاهده همزمان هر دو نسخه توهم بصری ابینگهاوس، بر ادراک، یادگیری حرکتی و خودکارآمدی، در افراد مبتدی بود.

روش: این مطالعه به‌صورت نیمه‌تجربی و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. 36 شرکت‌کننده پسر مقطع کارشناسی به‌طور داوطلبانه و تصادفی در گروه ادراک توهم کوچک (میانگین سنی 66/20) و ادراک توهم بزرگ (میانگین سنی 72/20) قرار گرفتند. پس از آشنایی با تکلیف، پیش‌آزمون (بدون توهم) و تمرینات پرتاب دارت (50 کوشش) اجرا شد. ادراک و خودکارآمدی پیش و پس از تمرین ارزیابی شدند. در آزمون یادداری 48 ساعت بعد، ادراک، خودکارآمدی عملکرد اندازه‌گیری شد.

یافته‌ها: سطح یادگیری با تحلیل واریانس یک‌طرفه (پیش‌آزمون و یادداری) و عملکرد در مرحله تمرین با تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، ادراک هدف و خودکارآمدی با تحلیل واریانس یک‌طرفه و با تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر بررسی شد. نتایج نشان داد که گروه در شرایط ادارک بزرگ‌تر از ادراک، خود‌کارآمدی و عملکرد بهتری در طول تمرین داشته است. با این حال، در آزمون یادداری، تفاوت معنی داری بین گروه‌ها مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: با مشاهده همزمان توهمات می‌توان موقتاً بر عملکرد حرکتی اثر گذاشت؛ اما در غیاب توهمات بصری انتظارات و ادراک کاهش یافته و در پی آن دقت عملکرد کاهش می‌یابد. مطالعات آینده به تمرینات بیشتر در نمونه‌های متفاوت و اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر در فاکتورهای انگیزشی مداخله‌گر بر یادگیری حرکتی نیاز می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The effect of simultaneously observing both types of the Ebbinghaus visual illusion on perception, self-efficacy, and dart-throwing learning

نویسندگان English

Mahdi Babapour Lashanlou
Jalal Dehghanizadeh
Hasan Mohammadzadeh
Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده English

Introduction: Enhanced expectations are a key factor of the OPTIMAL theory of motor learning, yet their effects on targeting skills under different experimental manipulations have not been sufficiently explored. This study aimed to investigate the effect of simultaneously observing both versions of the Ebbinghaus visual illusion on perception, motor learning, and self-efficacy in novice individuals.

Methods: This semi-experimental study was conducted using convenience sampling. Thirty-six male undergraduate participants were voluntarily and randomly assigned to the small-illusion perception group (M = 20.66) or the large-illusion perception group (M = 20.72). After familiarization with the task, a pretest (without the illusion) and dart-throwing practice (50 trials) were performed. Perception and self-efficacy were assessed before and after practice. In the retention test 48 hours later, perception, self-efficacy, and performance were measured.

Results: Learning was analyzed using a one-way ANOVA (pretest and retention), and practice-phase performance was examined using repeated-measures ANOVA. Target perception and self-efficacy were assessed using both one-way ANOVA and repeated-measures ANOVA. The findings indicated that the large perception group demonstrated better perception, higher self-efficacy, and superior performance during practice. However, no significant differences were observed between the groups in the retention test.

Conclusion: Simultaneous observation to the illusions can temporarily enhance motor performance; however, in the absence of the illusions, expectations and perception decline, leading to reduced performance accuracy. Future studies should incorporate extended practice with diverse samples and employ more precise measurements of motivational factors that may influence motor learning.

کلیدواژه‌ها English

Self-Efficacy
Perception
Visual Illusion
Ebbinghaus
Learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 24 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 12 آبان 1404
  • تاریخ بازنگری 23 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش 24 آذر 1404