مطالعات روان‌شناسی ورزشی

مطالعات روان‌شناسی ورزشی

تاثیر نوع القای هیجان ورزشی و نقش سیستم‌های مغزی رفتاری بر میزان تلاش شناختی و عملکرد حافظه حرکتی

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
2 استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
3 استاد یار گروه رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
10.22089/spsyj.2025.18683.2622
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوع القای هیجان ورزشی و نقش سیستم‌های مغزی رفتاری در میزان تلاش شناختی و عملکرد حافظه‌ی حرکتی بود.

روش‌شناسی: شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی با دامنه‌ی سنی 18 تا 25 سال بودند. بر اساس نتایج پرسشنامه‌ی گری و ویلسون، شرکت‌کنندگان در چهار گروه بازداری رفتاری با القای مثبت، فعال‌سازی رفتاری با القای مثبت، بازداری رفتاری با القای منفی و فعال‌سازی رفتاری با القای منفی تقسیم شدند. در مرحله‌ی پیش‌آزمون، پرسشنامه‌ی پاناس تکمیل گردید، سپس آزمون عملکرد مداوم و آزمون تطابق رنگ زنجیره‌ای اجرا شد. پس از آن، شرکت‌کنندگان به مدت پنج دقیقه فیلم‌های القای هیجانی ورزشی متناسب با نوع گروه مشاهده کرده و مجدداً پرسشنامه‌ی پاناس را تکمیل نمودند. در مرحله‌ی پس‌آزمون نیز، همان دو آزمون شناختی ابتدایی دوباره اجرا گردید.

یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که عملکرد تمام گروه‌ها در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون بهبود یافت (P < %5) ؛ با این حال، گروه فعال‌سازی رفتاری با القای مثبت به طور معناداری عملکرد بهتری نسبت به سایر گروه‌ها نشان داد.

نتیجه‌گیری: بنابراین، به نظر می‌رسد نوع هیجان القا شده می‌تواند نقشی کلیدی در عملکرد ورزشی به ویژه در حافظه‌ی حرکتی ایفا کند. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود مربیان با بهره‌گیری از راهبردهای مناسب القای هیجان، زمینه‌ی آمادگی شناختی و روانی ورزشکاران را در شرایط تمرین و مسابقه بهینه سازند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Influence of Sport-Induced Emotion Type and the Role of Behavioral Brain Systems on Cognitive Effort and Motor Memory Performance

نویسندگان English

mahtab heydari 1
Alireza farsi 2
Mahin Aghdaei 3
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Shahid Beheshti University
3 Department of Mpotor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Shahidbeheshti Universiti
چکیده English

Abstract

Introduction and Purpose: The present study aimed to investigate the effect of sport induced emotion type and the role of behavioral brain systems on the level of cognitive effort and motor memory performance.

Method: The participants were 60 female physical education students from Shahid Beheshti University, aged between 18 and 25 years. Based on the Gray–Wilson personality questionnaire, they were categorized into four groups: behavioral inhibition with positive induction, behavioral activation with positive induction, behavioral inhibition with negative induction, and behavioral activation with negative induction. During the pre test phase, participants completed the PANAS questionnaire and performed the Continuous Performance Test and the Chain Color Matching Test. Then, they watched five minute sport emotion induction videos corresponding to their group type and completed the PANAS again. In the post test phase, the same two cognitive tests were re administered.

Results: Results of the mixed ANOVA showed that all groups exhibited improved performance in the post test compared with the pre test (P < 0.05). However, the behavioral activation group with positive emotion induction performed significantly better than the other groups.

Conclusion: These findings suggest that the type of induced emotion plays a crucial role in athletic performance, particularly in motor memory. Accordingly, it is recommended that coaches employ appropriate emotional induction strategies to enhance athletes’ cognitive and psychological readiness during training and competition.

کلیدواژه‌ها English

Behavioral Inhibition
Behavioral Activation
Emotion Induction
Cognitive Effort
Motor Memory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 24 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 23 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری 24 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش 24 آذر 1404