نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد شخصیت در پیش بینی منش ورزشی دانشجو معلمان مرد ورزشکار بود. 131 دانشجو - معلم ورزشکار، با میانگین سنی 25/7±5/28، پرسش‌نامة پنج عاملی شخصیت و مقیاس چند­بُعدی گرایش به منش­ورزشی را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان نشان داد که از بین ابعاد شخصیت، ابعاد توافق­پذیری، وظیفه شناسی و گشودگی، پیش بینی­کننده های معنا­ داری برای منش ورزشی بودند که البته قدرت پیش بینی ­کنندگی بُعد توافق پذیری بیشتر بود. بدین معنا که ورزشکارانی با چنین ابعاد شخصیتی، از سطوح بالاتر منش ورزشی برخوردار بودند. با­توجه­ به نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود مربیان ابعاد شخصیتی بازیکنان خود را بشناسند و از بازیکنانی با ابعاد شخصیتی توافق­پذیری، وظیفه­شناسی و گشودگی، برای حضور در زمین بازی به خصوص در زمان­های حساس که احتمال درگیری و تنش زیاد است، استفاده نماید.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Personality Dimensions in Predicting Sportspersonship of Teacher Student-Athletes

نویسندگان [English]

  • Morteza Maliji 1
  • Nasrin Rezapoor 2
  • Vahid Saatchian 1

1

2

چکیده [English]

The Purpose of this research was to investigatethe role of personality dimensions in predicting sportspersonship of teacher-student athletes. 131 teacher-student of male athletes with mean age of 28/55±7/25 were completed questionnaire of five factor model of personality and multidimensional sportspersonship orientations scale .Multiple regression analyses with enter method showed that dimensions of agreeableness, conscientiousness, and openness to experience only were significant predictors for sportspersonship. However, the predictive power of agreeableness dimension was more. It means that athletes with such personality traits had higher levels of sportspersonship. Thus, according to our results, it's suggested that coaches know personality dimensions of their players and employ players with personality dimensions of agreeableness, conscientiousness, and openness to experience for presence in game, particularly during the critical and sensitive times.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personality Dimensions
  • Sportspersonship
  • Teacher-Students
  • Male Athletes
 
خبیری، م. (1381). بررسی تفاوت رعایت موازین اخلاقی بین بانوان ورزشکار و غیر­ورزشکار. نشریة حرکت، 1 (13)، 19-5.
دهقانی­فیروزآبادی، ح.، حمیدی، م.، سیف پناهی، شعبانی بهار، غ، ر. (1389). ارتباط پنج بُعد شخصیت و شیوه­های مقابله با تعارض. نشریة مدیریت ورزشی، 2، 79-73.
رابینز، ا. (1390). رفتار سازمانی. جلد اول، ترجمة پارسائیان، ع.، و اعرابی، س. م.، چاپ هفدهم، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی، 134.
رضا پور، ن. (1392). ارتباط بین ابعاد شخصیت و جوّ انگیزشی ادراک شده با منش­ورزشی زنان ورزشکار. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
شولتز، د. (1390). "نظریه­های شخصیت". ترجمة کریمی، ی.، جعفری، ف.، نقشبندی، س.، گودرزی، ب.، بحیرایی، ه. و نیکخو، م. ر.، تهران: نشر ارسباران، 12-11.
طباطبایی، ح.، همتی­نژاد، م.، رمضانی­نژاد، ر.، شاهین­طبع، م.، و عابدینی، ا. (1389). منش­ورزشی ورزشکاران نخبة مرد ورزش­های تیمی و انفرادی. فصلنامة المپیک، شماره 4 (پیاپی52)، 39-29.
عظیم­زاده، م. (1387). تعیین ارتباط بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی در کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران.
قلی پور، آ. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
ندایی، ط.، و علوی، خ. (1390). اخلاق در ورزش با رویکرد بازی منصفانه. فصلنامة علمی-پژوهشی دانشگاهقم، سال دهم، شمارة 2.
نیک­بخش، ر. (1385). رابطة صفات شخصیتی (مدل پنج عاملی شخصیت) بازیکنان حرفه­ای بسکتبال با میزان غیبت آنان. رسالة دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده تربیت بدنی واحد علوم و تحقیقات تهران.
هرسی، پ.، و بلانچاردکنت، اچ. (1378). مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی. ترجمة کبیری، ق.، چاپ ششم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی (ماجد).
Arnold, J. (1984). Three approaches towards an understanding of sportspersonship. Journal of Philosophy of Sport, 3, 61-70.
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Boardley, L. N., Kavussanu, M. (2010). Effects of goal orientation and perceived value of toughness on antisocial behavior in soccer: The mediating role of moral disengagement. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 176-192.
Chantal, Y., & Bernache-Assollant, I. (2003). A Prospective analysis of self- determined sport motivation and sportspersonship orientation. Athletic Insight, 5 (4).
Duda, J. L., Olson, L. K., & Templin, T. J. (1991). The relationship of task and ego orientation to sportsmanship attitudes and the perceived legitimacy of injurious acts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62, 79-87.
Feezel, R. M. (1986). Sportsmanship. Journal of The Philosophy of Sport, 13, 1-13.
Kavussanu, M., & Roberts, G. C. (2001). Moral functioning in sport: an achievement goal perspective. Journal of Sport and Exercise Psychology, 23 (1), 37-54.
Miller, R. E., & Jarman, B. O. (1988). Moral and ethical character development views from past leaders. Journal of Physical Education, Recreation,and Dance, 59 (6).
Orlick, T. (1990). Winning through co-operation: competitive insanity, cooperative alternatives. Washington DC: Acropolis press.
Proios, M., & Athanailidis, I. (2006). Moral development and formof participation, type of sport and sport experience. Perceptual and Motor Skills, 99, 63-642.
 
 
Salgado, Jesus, F. (2002). The Big Five personality dimension and counterproductive behavior. International Journal of Felection and Offissment, vole. 10, 117-125.
Smith, C. A., Organ, D. W., & Near, J. P. (1983). Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents. Journal of Applied Psychology, 68, 655-663.
Treasure, D. C., & Roberts, G. C. (2002). Predicting sportspersonship: Interaction of achievement goal orientations and perceptions of the motivational climate. International Journal of Sport psychology, 29, 211-230.
Tsai, E., & Fung, L. (2005). Sportspersonship in youth basketball and volleyball players. Athletic Insight, 7 (2).
Vallerand, R. J., Briere, N., Blanchard, C., & Provencher, P. (1997). Development and validation of the Multidimensional Sportspersonship Orientation Scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19 (2), 197-206.
Van Yperen, N. W., Hamstra, M. R. W., & Van Der Klauw, M. (2011). To win, or not to lose, at any cost: The impact of achievement goal on cheating. British Journal of Management, 22, 5-15.
Weinberg, R. S., & Gould, D. (1999). Foundations of Sport and Exercise Psychology (2 Ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
Weiss, M. R., & Bredemeire, B. J. (1991). Moral development in sport. In Pandolf, K. B., & Holloszy, J. O., Exercise and Sport Science Review, 18, 331-378.