نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد رفتار حرکتی

چکیده

مطالعۀ نگرش­ها از اصلی­ترین رویکردهای روان­شناسی اجتماعی، و مطالعۀ نگرش به فعالیت ­بدنی از مهم­ترین رویکرد‌های روان­شناسی ورزشی است. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر، توصیف و مقایسۀ نگرش به فعالیت ­بدنی دانشجویان، با­ توجه­به رشته­های ورزشی منتخب در درس تربیت ­بدنی عمومی است. این پژوهش، از نوع زمینه­یابی (توصیفی- اکتسابی) بود. نمونه­ آماری پژوهش 156 (95 دختر و 61 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودند. برای سنجش نگرش به فعالیت­ بدنی، از پرسش­نامۀ نگرش به فعالیت­بدنی کوربین استفاده شد. نتایج تی تک­نمونه­ای نشان داد همۀ مؤلفه­های نگرش به فعالیت بدنی به­طور معنا­داری بالاتر از حد­متوسط هستند. نتایج ازمون تحلیل واریانس چند راهه نیز نشان داد دانشجویان دختر به­­طور معناداری دارای میانگین بیشتری در نگرش کلی، و مؤلفه­های سلامت، آرامش، و احساس­خوب بودند. همچنین اثر اصلی رشتۀ ورزشی، تنها بر مؤلفۀ اجتماعی معنادار بود. نتایج با­توجه­به تئوری رفتار برنامه­ریزی­شدۀ آجزن تبیین شد.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Description and Comparison of Students' Attitudes toward Physical Activities in Terms of Sport Fields Chosen

نویسندگان [English]

  • Alireza Ahmadi 1
  • Maryam Malekshahi 2

چکیده [English]

The study of attitudes is of the most fundamental social psychology approaches, also the study of attitude concerning physical exercise is one of important sport psychology approaches. The purpose of the present research was to characterize and compare the attitudes toward physical exercise of students considering selected sport fields of physical education course. The present research is of the type of the survey (descriptive - acquired). The sample of research is consisted of 156 (95 girls, 61 boys) students of Shahid Beheshti University. The questionnaire of Attitude toward Corbin Physical Exercise was used to measure attitudes toward physical exercise. One-sample T Test results showed that all components of attitude toward physical exercise was significantly above mean. Multivariate variance analysis showed that female students had significantly higher mean in overall attitude, in components of the health, comfort, and goodness. Furthermore, the main effect of sport field was significant only on the social component. The results was explicate as for the theory of Ajzen’s planned behavior.
 
 
 
 

 
احمدی، پ. (1380). مقایسة دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز نسبت­ به تربیت­ بدنی و ورزش. پایان­نامة کارشناسی‌‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
آرونسون، ای. (بی­تا). روان­شناسی اجتماعی. ترجمة شکرکن. ح. (1386). انتشارات رشد.
عطارزاده­حسینی، س. ر.، سهرابی، م. (1386). توصیف نگرش و گرایش مردم شهر مشهد به فعالیت­های حرکتی و ورزشی. نشریة علمی- پژوهشی المپیک، سال پانزدهم. شمارة 37. بهار. 48-37.
کریمی، ی. (1379). نگرش و تغییر نگرش. انتشارات نشر ویرایش. چاپ اول.
مظفری، س. ا. ا. (1381). بررسی نگرش و گرایش مردم نسبت­ به فعالیت‌های حرکتی و ورزشی در جمهوری اسلامی ایران. برنامة ملی تحقیقات. دانشگاه تربیت معلم تهران.
مظفری، س. ا. ا.، صفانیا، ع. (1381). نحوة گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور. نشریة علمی - پژوهشی المپیک. شمارة 21. بهار و تابستان. 126-117.
ملک­شاهی، م. (1388). تأثیر نگرش به فعالیت بدنی بر حالات­خلقی دانشجویان دختر پس از یک جلسه درس تربیت­ بدنی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
موسوی، ا. س. (1380). مقایسة گرایش و نگرش دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه نسبت­ به درس تربیت ­بدنی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
نزاکت الحسینی، م. (1381). ارتباط منتخبی از ویژگی‌های دبیران تربیت­ بدنی و ورزش و ویژگی‌های فردی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان با نگرش دانش­­­آموزان نسبت­ به تربیت ­بدنی و ورزش. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
Ajzen, I. (1988). Attitude, personality, and behavior. Chicago, IL: The Dorsey press.
Atkinson, R. L., & Hilgard, E. R. (2000). Hilgard's introduction to psychology. Harcourt College Publishers. 13th.
Berlin, K. A., & Colditz. G. A. (1990). A metaanalysis of physical activity in the prevention of coronary heart disease. American Journal of Epidemiology. 132: 612-628.
Camacho, T. C., Roberts, R. E., Lazarus, H. B., Kaplan, G .A., & Cohen, R. D. (1991). Physical activity and depression: evidence from the Alameda County Study. American Journal of Epidemiology. 34: 220-231.
Choquette, G., & Ferguson, R. J. (1973). Blood pressure reduction in "borderline" hypertension following physical training. Canadian Medicine Association Journal, 108: 699-703.
Chung, M. H., & Philips, D. H. (2002). The relationship between attitude toward physical education and leisure-time exercise in high school student. Research quarterly, Vol. 59: 93-99.
Corbin, C., Welk, G., Corbin, W., & Welk, K. (2008).  Concepts of Physical Fitness: Active Lifestyles for Wellness. 14ed. McGraw-Hill Publication.
Freisch, R. E., Wyshak, G. Witschi, J.  Albright, N., L., Albright, I. E., & Schiff, I. (1989). Lower lifetime occurrence of breast cancer and cancers of the reproductive system among former college athletes. International Journal of Fertility, 32: 217-225.
 
Gilliam, T. B., & MacConnie, S. E. (1984). Coronary heart disease risk in children and their physical activity patterns. In Boileau, R. A. (Ed), Advances in Pediatric Sports Science, Vol. 1. Biological Issues (pp. 1-28X Champaign, IL: Human Kinetics.
Glenmark, B. 3 Hedberg, G., & Jansson, E. (1994). Prediction of physical characteristics, physical performance and physical activity in adolescence: an 11-year follow-up study. European Journal of Applied Physiology. 9. 530-538.
Hicks, M. K., Wiggins, M. S., Crist, R. W., & Moode, F. M. (2001). Sex differences in grade three students' attitudes toward physical activity.  Perceptual Motor Skills. Aug; 93 (1): 97-102.
Jaglal, S. B., Kreiger, N., & Darlington, G. (1993). Past and recent physical activity and risk of hip fracture. American Journal of Epidemiology. 138: 107-118.
Kenyon, G. S. (1968). Six scales for assessing attitude toward physical activity. Research Quarterly, 39, 566-574.
Kujala, U. M., Kaprio, J. Taimela, S., & Sarna, S. (1994). Prevalence of diabetes, hypertension, and isocheim heart disease in former elite athletes. Metabolism Clinic Express. 43: 1255-1260.
Malekshahi, M.., & Mohammadi,F. (2012). Description and comparison of the attitude toward students’ physical activity. Procedia-Social and Behavioral Journal.26. Paffenbarger, R. S. Jr., Hyde, R. T., Wing, A. L., & Steinmetz, C. H. (1984). A natural history of athletism and cardiovascular health. Journal of American Medicine Association (Chicago), 252, 291-495.
Sallis, J. F., & Patrick, K. (1995). Physical activity guidelines for adolescents: Consensus statement. In Blimkie, C. J. R, & Bar-Or, O. (Eds.), New Horizons in Pediatric Exercise Science (pp. 302-313). Campaign. EL: Human Kinetics.
Seals, D. R., & Hagberg. J. M., (1984). The effect of exercise training on human hypertension: a review. Medicine of Science Sports Exercise. 16: 207-215.
Shropshire, J., Carroll, B., & Yim,S. (1997). Primary School Children's Attitudes to Physical Education: Gender Differences. Physical Education & Sport Pedagogy, Volume 2, Issue 1 , 23 – 38.
Simon, J. A., & F. L. Smoll. (1974). “An instrument for assessing children's attitudes toward physical activity: a longitudinal analysis”. Research Quarterly, 45, 407-415.
Stelzer,J., Ernest, J. M., Fenster, M. J., & Langford, G. (2004). Attitudes toward physical education: A study of high school students from four countries Austria, Czech Republic, England, and USA.  College Student Journal, Vol. 38, 171-177.