نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة حمایت اجتماعی دبیران تربیت ­بدنی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان در فعالیت­ های ورزشی است. این پژوهش از نوع همبستگی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. نمونة آماری این پژوهش را 296 نفر از دانش ­آموزان دختر و پسر  پایه­های دوم و سوم مقطع متوسطه شهرستان عنبرآباد تشکیل می‌دادند. برای اندازه‌گیری داده‌ها از دو پرسش­نامه استفاده شد؛ پرسش­نامۀ مقیاس رفتار بین ­فردی پلیتر و همکاران، برای سنجش حمایت اجتماعی مربی، و پرسش­نامۀ ورزش­ گرایی گیل و دیتر، برای سنجش انگیزش پیشرفت، که روایی صوری و پایایی هر دو پرسش­نامه در ایران تأیید شده است. یافته­ ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی دبیران تربیت­ بدنی و انگیزش پیشرفت ورزشی دانش­ آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مؤلفه ­های حمایت اجتماعی، یعنی استقلال، شایستگی و حمایت ارتباطی، پیش ­بینی­ کننده­ های معناداری در تعیین انگیزش پیشرفت ورزشی بودند.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between Social Support from Physical Education Teachers and Students’ Achievement Motivation in Sport Activities

نویسندگان [English]

  • Keramat Salari 1
  • Rokhsareh Badami 2

1

2

چکیده [English]

This study aims to investigate the relationship between social support from physical education teachers and students’ achievement motivation in sports. The study is correlation and survey one. Sample is formed from 296 male and female students of senior high school in Anbarabad County. Two questionnaire was used to measure data: Interpersonal Behavior Scale of Pelletier et al. to measure social support from coach, and sport orientation questionnaire of Gill and Deteer to measure achievement motivation, which validity and reliability of both has been confirmed in Iran. The findings show that there is significant and positive relationship between social support from physical education teachers and students’ achievement motivation. Social support i.e. independence, competency, and relational support are also significant predictors to determine sport achievement motivation.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Support from Coach
  • Achievement motivation
  • Physical Activity
  1.  

    1. اصلانخانی م.ع. فتحی­اجارگاه، ک. و قلعه­نوعی، ع.ر. (1381). مقایسة دیدگاه­های مدیران، معلمان تربیت بدنی و دانش­آموزان دربارة جایگاه و وضعیت کمی و کیفی اجرای درس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه. نشریة حرکت. شمارة 12 ، 17-5.
    2. برزگری، ع. مهدی­وند، الف. و ضامنی، ل. (1390). دوره­های آموزش دروس تربیت­بدنی با ساختار مشخص و فعالیت آزاد، حق تعیین   سرنوشت و فعالیت­بدنی دانش­آموزان. رشد آموزش تربیت­بدنی. دورة دوازدهم. شمارة 1 (پیاپی 40 )، 61-58.
    3. بهرام، ع. شفیع­زاده، م. خلجی، ح. و صنعتکاران، الف. (1382). تعیین اعتبار و پایایی پرسش­نامة ورزش­گرایی، طرح پژوهشی پژوهشکده تربیت­بدنی و علوم­ ورزشی. 
    4. جمشیدی، ا. عرب­عامری، ا. علیزاده، ن. و سلمانیان، ا. (1391). ارتباط جهت­گیری ورزشی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران شرکت­کننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویی. نشریة رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 9، 55-37.
    5. زردشتیان، ش. احمدی، ب. و آزادی، الف. (1391). ارتباط رفتارهای حمایتیخودپیروی مربیان با انگیزش خومختاری و تعهد ورزشی بازیکنان زن نخبه لیگ هندبال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی.  شمارة 3 (19پیاپی)، 171-156.
    6. عرفانی، ن. منافی، ف. و مقصودی­ایمن، ح.ر. (1392). مقایسة انگیزه­های ورزشی و اضطراب رقابتی کشتی­گیران آزاد و فرنگی یازدهمین المپیاد دانشجویی. نشریة مطالعات روان شناسی ورزش، 5، 66-55.
    7. کارگر فرد م، نادریان م. 1385. تربیت بدنی در مدارس. چاپ دوم، تهران: انتشارات پیام نور، صص 2-7.
    8. مازیاری، م. (1391). رابطة رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی و بی­انگیزگی دانش­آموزان در فعالیت­های تربیت­بدنی مدارس. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت­ بدنی و علوم­ ورزشی دانشگاه ارومیه.
    9. ملکی، ب. محمدزاده، ح. سیدعامری، م.ح. و زمانی­ثانی، س. ح. (1390). بررسی رابطة عزت­نفس و انگیزش پیشرفت در ورزشکاران موفق  و ناموفق استان آذربایجان غربی. پژوهش در علوم توانبخشی. 1،83-74.    
    10. نوروزی­­سید­حسینی، ر. فتحی، ح. و صادقی بروجردی، س. (1391). اثر ادراک رفتارهای رهبری مربیان بر تعهد ورزشی، انگیزش پیشرفت و رضایت­مندی جودو­کاران لیگ برتر ایران. مطالعات مدیریت ورزشی. 16، 206-189.
    11. واعظ­موسوی، س.م.ک. و مسیبی، ف. (1390). روان­شناسی ورزشی. چاپ سوم. تهران: انتشارات سمت، 210-151.
    12. وحیدا، ف. عریضی، ف. و پارسامهر، م. (1385). بررسی تاًثیر حمایت اجتماعی برمشارکت زنان در فعالیت­های ورزشی. نشریة علوم حرکتی و ورزش. 7، 62-53.                                   
    13. یوسفی، ب. و احمدی، ب. (1392). اثر رفتارهای حمایتی- استقلالی معلمان تربیت بدنی بر لذت بردن از فعالیت بدنی در دختران نوجوان. نشریة مطالعات روان­شناسی ورزش. 5، 54-41.
      1. Alvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. L. (2009).  Coach autonomy support and quality of sport engagement in young soccer player, The Spanish Journal of Psychology,1, 138- 148.
      2. Berghe, L. V. D., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Alterman, N., Cardon, G., Tallir, I. B., & Haerens, L. (2013). Observed need-supportive and need- thwarting teaching behavior in physical education: do teachers' motivational orientations matter? Psychology of Sport and Exercise, 14, 650- 661.
      3. Deci E L & Ryan R M. 1987. The Support of Autonomy and the Control of Behavior.   Journal of Personality and Social Psychology, 6: 1024- 1037.
      4. Deci E L & Ryan R M. 2000. The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needsand the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 4: 227- 268.
      5. Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L. D., & Harris, J. (2006). From psychological need satisfaction to intentional behavior: Testing a motivational sequence in two behavioral contexts, Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 131–138.
      6. Hanssandra, M., Goudas, M., & Chroni, S. (2003). Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitive approach. Psychology of Sport and Exercise, 4, 211-223.
      7. Toumanis, N. N. (2004). A prospective study of participation in optional school physical education using  a self – determination theory frame work, Journal Education Psychology, 1- 40.

     

     

    1. Olympiou, A, Jowet, T., & Duda, J. L. (2008). The psycological interface between the coach- created motivational climate and coach- athlete relationship in team sports, The Sport Psychologist, 22, 423-438.
    2. Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Briere, N. M. (2001). Assocaations among perceived autonomy support, froms of self- regulation, and persistennnnnce, Motivation and Emotion, 4, 279- 306.
    3. Shen, B., Li, W., Sun, H., & Rukavina, P. B. (2010). The influence of  inadequate teacher – to student social  support on amotivation of physical education students, Journal of Teaching in Physical Education, 29,  417- 432.    
    4. Mazyari, M., Kashef, M. M., Ameri, M. H. S., & Araghi, M. (2012). Students’ amotivation in physical education activities and teachers’ social support. Word Applied Sciences Journal, 20,1570- 1573.
    5. Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2006). Students’ motivational processes  and  their relationship to teacher ratings in school physical education: a self- determination theory approach, Reserch Quaterly  for Exercise and Sport , 77, 100-110.
    6. Williams, L., & Gill, D. L. (2000). Psychological dynamic of sport and exercise. Human Kinetics, Second  edition chapter8. 103-125.