نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان
2 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا
3 دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10ـ5 سال شهرستان میبد بود. در این پژوهش کارآزمایی بالینی که با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون اجرا گردید، 48 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی بهصورت تصادفی خوشهای به چهار گروه مساوی یوگا، نوروفیدبک، نوروفیدبک ـ یوگا و کنترل تقسیم شدند. گروههای تمرینی بهمدت هشت هفته به تمرین پرداختند (برنامۀ تمرینی شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود). بهمنظور ارزیابی گروههای تمرینی از پرسشنامۀ کانرز (فرم والدین) بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها نیز آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که پس از هشت هفته، کاهش معناداری در نشانههای اختلال توجه/ بیشفعالی در گروههای آزمایشی مشاهده میشود P<0.05))؛ بدینمعناکه درمان با یوگا تأثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک ـ یوگا و نوروفیدبک در بهبود کودکان بیشفعال داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effects of yoga and neurofeedback on reduction disorder attention and focus 5-10old children
نویسندگان [English]
- Shamsalmouk Rashidipour 1
- Roza Rahavi 2
- Mahdi Namazizadh 3
1 M.Sc. of Motor Behavior, Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch
2 Assistant Professor of Motor Behavior, Alzahra University
3 Associate Professor of Motor Behavior, Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch
چکیده [English]
The present research was aimed at investigating the effect of yoga and neurofeedback on the reduction of focus disorder/hyperactivity among 5-10 years old kids in the city of Meybod, Iran. In this clinical trial which was undertaken via pre-test/post-test design, 48 kids engaged with focus disorder/hyperactivity were randomly clustered into four groups of the same size: yoga, neurofeedback, yoga-neurofeedback, and control. The training groups were trained for 8 weeks. The training plan included 3 sessions per week, with each session including 60 minutes of activity. In order to evaluate the training groups, Conners questionnaire (parents-form) was used as the pre-test/post-test. Covariance analysis test was used for data analysis. The results indicated a significant reduction in the symptoms of the focus disorder/hyperactivity among the test groups following the 8-week training plan (p < 0.05), so that the yoga therapy showed better results compared to either of yoga-neurofeedback or neurofeedback approaches
کلیدواژهها [English]
- Children
- Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
- Yoga
- Neurofeedback