نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی روانشناسی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة نگرش دانشجویان روانشناسی ورزشی با دیگر گرایشهای روانشناسی نسبت به رشتة تحصیلی خود بود. نمونة آماری این پژوهش را 154 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، روانشناسی عمومی، و روانشناسی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامة پژوهشگر ساخته بود. این پرسشنامه، دارای دو بخش ویژگیهای جمعیتشناختی، و نگرش نسبت به رشتة تحصیلی بود. روایی محتوایی این ابزار، توسط 8 نفر از متخصصان گروه روانشناسی و تربیتبدنی احراز گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه، 8/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس تکعاملی، آزمون تعقیبی شفه، و تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد که نگرش نسبت به رشتة تحصیلی در دانشجویان روانشناسی ورزش، منفیتر از نگرش دانشجویان روانشناسی عمومی است. نگرش نسبت به رشتة تحصیلی در دانشجویان ترمهای بالاتر، و دانشجویان با رشتههای مرتبط، منفیتر از نگرش دانشجویان ترمهای پایینتر، و دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing Sports Psychology Students' Attitudes Towards Their Field of Study with Other Psychology Students’
نویسندگان [English]
- Soudabeh Mohammadi 1
- Rokhsareh Badami 2
- Farzaneh Taghian 3
چکیده [English]
The present research aims to compare the attitudes of sport psychology university students towards their field of study with those of other trends in psychology. The statistical sample consisted of 154 MA students in Sports Psychology, General Psychology, Industrial Psychology in Islamic Azad University, Isfahan branch. The instrument of the study was a researcher-made questionnaire which included two sections: demographic characteristics and attitude towards of study. The face validity and content validity of this instrument were established by eight experts from department of psychology and physical education. One-way ANOVA, Scheffe post hoc test, and independent samples t-test were used for the data analysis. The results showed that the attitude towards field of study was more negative among the sport psychology university students than the general psychology university students. The attitude towards field of study among the students in higher semesters and students in related fields was more negative than among the students in lower semester and students in non-related fields.
کلیدواژهها [English]
- Attitude
- field of study
- Sport Psychology
- احمدی، ع.، و زرگر، م. (1387). بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی نسبت به رشتة تحصیلی خود و رابطة آن با پیشرفت تحصیلی. چهارمین سمینار بهداشت روانی، مجموعه مقالات، دانشگاه شیراز، 14-11.
- امینی، م.، رضایی، ر.، و صابر، م. (1380). بررسی نگرش دانشجویان سال اول پزشکی نسبت به این رشته و آیندة آن در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجلة ایرانی آموزش در پزشکی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی. شمارة 8، 25-18.
- پویازاده، الف.، و شعیری، م. (1383). بررسی نگرش دانشجویان الهیات نسبت به رشتة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شاهد. دو ماهنامة علمی- پژوهشی، 9، 78-65.
- ترکان، ه.، و کجباف، م. (1387). نگرش چیست؟. توسعة علوم رفتاری. فصلنامة روانشناسی اجتماعی،54، 49-1.
- حاجیان، ک.ا. و نصیری، آ. (1384). ارزیابی نگرش دانشجویان پزشکی از آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجلة علوم پزشکی بابل، 8 (1)، 95-86.
- رجالی، م.، مستاجران، م.، و لطفی، م. (1389). نگرش دانشجویان دانشکدة بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی. مجلة تحقیقات نظام سلامت، 6 (1)، 115-106.
- ظریفیان، ش.، و جنیدی شریعتزاده، ح. (1380). بررسی و مقایسة نگرش دانشجویان سال اول و چهارم دانشکدة کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به رشتة تحصیلی. مجلة علوم کشاورزی ایران، 4، 718-703.
- قلعهنوی، م.، و رجالی، ح. ( 1392). نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مجلة ایرانی آموزشدرعلومپزشکی، 13، 550-541.
- کاشیتراش اصفهانی، ز.، تقیزاده، ج.، و صمدی، م. (1388). نگرش دانشجویان رشتة بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9، 336-331.
- کریمی، ی. (1377). نگرش و تغییر نگرش. چاپ چهارم. تهران: نشر ارسباران.
- کریمی، ی. (1379). نگرش و تغییر نگرش، تهران: نشر ویرایش.
- واینبرگ، ار. اس.، و گلد، دی. (1392). مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمة واعظموسوی، م.، حجتی، ع.، سلطانی، ح.، اسماعیلی، م.، و راهداربیگ، ر.، تهران: انتشارات حتمی.
- هدایتی، ز.، سیفی، ن.، حکمتفر، س.، و بدخش، س. (1391). دیدگاه دانشجویان رشتة دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی خود. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 183، 12-176.
- Baharvand, M., Jalalian Moghadam, E., Pouretemad, H., & Alavi, K. (2011). Attitudes of Iranian dental student toward their future careers: An exploratory Study. Journal of Dental Education, 75 (11), Pp: 1489-1495.
- Barikani, A., Afaghi, M., Barikani, F., & Afagh, A. (2012). Perception of the medical students on their future career in Qazvin University of Medical Sciences. Global Journal of Health Science, 4 (4), Pp: 176-80.
- Gunkel, M., Schlagel, C., Langella, I. M., Peluchette, J. V., & Reshetnyak, E. (2013). The influence of national culture on business students' career attitudes - An analysis of eight countries Der einfluss nationaler kulturen auf die karriere-einstellungen von wirts chafts student en - Eine analyse aus acht landern. Zeitschrift fur Personalforschung, 27 (1), Pp: 47-68.
- Houseal, A. K., Abd-El-Khalick, F. A., & Destefano, L. (2014). Impact of a student–teacher–scientist partnership on students' and teachers' content knowledge, attitudes toward science, and pedagogical practices. Journal of Research in Science Teaching, 51 (1), Pp: 84-115.
- King, P., & Hang, F. (2011). Career perceptions of undergraduate gaming management students. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 11: 4, Pp: 367-391.
- Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, Pp: 563-575.
- Richardson, S. (2010). Generation's perceptions and attitudes towards a career in tourism and hospitality. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9: 2, Pp: 179-199.
- Taylor, S. H. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2003). Social Psychology (11th Ed). New Jersey: Pearson Education, Upper Saddle River.