نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا

2 استادیار دانشگاه الزهرا (س)

3 دانشگاه الزهرا

4 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش سیستم های مغزی رفتاری و عدم تقارن نیمکره ای بر خلاقیت حرکتی در نوجوان بود.
موارد و روش‌ها: 239 دانش آموز دختر و پسر (با میانگین سنی0.6±15.4) به روش نمونه گیری هدفمند پرسشنامه های جمعیت شناختی، دست برتری ادینبرگ ویلیامز (1986) و سیستم‌های مغزی رفتاری کارو و وایت (1994) را تکمیل، سپس 207 نوجوان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و با توجه به نمرات پرسشنامه های سیستم های مغزی رفتاری و دست برتری در گروه های راست برتر_فعال ساز (58 نوجوان)، راست برتر_ بازدارنده (64 نوجوان)، چپ برتر_ فعال ساز (37 نوجوان) و چپ برتر_ بازدارنده (48 نوجوان) قرار گرفتند. سپس آزمون خلاقیت حرکتی نوجوانان (مارتینز و فرنانندز ریو،2019) را اجرا کردند.
یافته ها: یافته های تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد نوجوانان با سیستم فعال ساز رفتاری در مقایسه با سیستم بازداری رفتاری دارای میانگین بالاتری در مولفه های روانی (P= 0/03)، ابتکار (P= 0/001)، انعطاف پذیری (P= 0/01) و خلاقیت حرکتی ((P=0/001 هستند. همچنین نوجوانان چپ برتر دارای میانگین بالاتری در مولفه های روانی، ابتکار، تخیل و خلاقیت حرکتی در مقایسه با نواجوان راست برتر بودند.
نتیجه گیری: افراد چپ برتر که نیمکره غالب آنها راست و دارای سیستم فعال ساز رفتاری می باشند دارای خلاقیت حرکتی بهتری نسبت به افراد راست برتر با سیستم مغزی رفتاری بازدار می باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of behavioral brain systems and hemispheric asymmetry on motor creativity of adolescents

نویسندگان [English]

  • maryam abdoshahi 2
  • fateme joodaki 3
  • mahtab heydari 4

2 assiatant professor

3 MA

4 Department of Behavioral Sciences, Faculty of Sport Sciences, Shahid BeheshtiUniversity,Tehran,Iran

چکیده [English]

Objectives: The purpose of the present study was to determine the role of behavioral brain systems and hemispheric superiority on the motor creativity of teenagers.
Methods & Materials: 239 male and female students completed the Edinburgh Demographic Questionnaire and the Brain-Behavioral Systems Questionnaire by purposive sampling. Then, 207 teenagers with an average age of 15.4 were selected according to the criteria for entering the study, based on the scores of the questionnaires in the right superior-activating groups (58 teenagers), right superior-inhibiting (64 teenagers), left superior-activating (37 teenagers) and The upper left-inhibitor (48 teenagers) were placed. Then they performed the motor creativity test of teenagers (Martinez and Fernandez Rio, 2019).
Results: The findings of multivariate variance analysis showed that adolescents with behavioral activation system compared to behavioral inhibition system have a higher mean in psychological components (P=0.03), initiative, flexibility, movement creativity (P=0.001) Also, left superior teenagers had a higher average in psychological components, initiative, and motor creativity (P=0.001) compared to right superior teenagers.
Conclusion: Therefore, left-handed people whose dominant hemisphere is right and have a behavioral activation system have better movement creativity than right-handed people with an inhibited behavioral brain system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • creativity
  • movement
  • psychology
  • initiative
  • flexibility