نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر پایبندی به فعالیتهای ورزشی در نوجوانان با استفاده از رویکرد کیفی بود.
روش بررسی: این مطالعه به روش تحقیق کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. به این منظور دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختارمند با 24 مصاحبهشونده شامل 12 ورزشکار پسر و 8 ورزشکار دختر نوجوان و 4 نفر از مربیان آنها در شهر یزد جمعآوری شد. همه مصاحبهها ضبط و سپس به صورت متن پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق در سه طبقه حمایتهای اجتماعی و روانشناختی، شایستگی حرکتی و انگیزش قرار داده شد. حمایتهای اجتماعی و روانشناختی نیز شامل تأثیر والدین (پشتیبانی روانشناختی، حمل و نقل، الگو بودن، حمایت مالی و تماشاگر بودن)، تأثیر مربیان (تخصص، اخلاق و شخصیت، تعامل با والدین)، تأثیر دوستان (دوستیابی، با دوستان بودن)، تأثیر رسانه و شبکههای اجتماعی (انگیزه دادن، الگوبرداری و یادگیری) بود. شایستگی حرکتی شامل شایستگی حرکتی واقعی (استعداد داشتن، پیشرفت کردن، فیزیک بدنی مناسب) و ادراک شده (باور به توانمندیهای خود، تأیید مربی، آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود) و انگیزش نیز شامل دو مؤلفه انگیزه درونی (علاقه، لذت و تفریح) و بیرونی (حرفهای شدن و هدف داشتن، سلامتی و تناسب اندام) بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان اینگونه نتیجهگیری نمود که پایبندی به فعالیتهای ورزشی در نوجوانان به عوامل مختلفی بستگی دارد که با در نظر گرفتن این عوامل میتوان عادت به انجام فعالیت ورزشی را در نوجوانان به صورت دائمی ایجاد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying factors influencing the adherence to sports activities of teenagers: qualitative study
نویسندگان [English]
- Ghasem Babaei Zarch 1
- fazlolah bagherzade 1
- ali moghadam zade 1
- hassan gharayagh zandi 1
- Ahmad Mahmoudi 2
1 University of Tehran
2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to investigate the factors affecting adherence to sports activities in teenagers.
Methods: This study was conducted using qualitative research method with thematic analysis approach. For this purpose, data was collected using semi-structured interviews with 24 interviewees including 12 male athletes and 8 adolescent female athletes and 4 of their coaches in Yazd city. All interviews were recorded and then transcribed and analyzed using thematic analysis method.
Findings: The research findings were placed in three categories of social and psychological support, motor competence and motivation. Social and psychological support also included the influence of parents (psychological support, transportation, being a role model, financial support and being a spectator), the influence of teachers (expertise, ethics and personality, interaction with parents), the influence of friends (making friends, being with friends), the influence of the media and social networks (motivation, modeling and learning). Movement competence included real movement competence (having talent, developing, suitable physical body) and perceived (belief in one's abilities, approval of the coach, awareness of one's weaknesses and strengths) and motivation also included two components of internal motivation (interest, pleasure and fun) and external motivation (becoming professional and having a goal, health and fitness).
Conclusion: According to the results of the research, it can be concluded that adherence to sports activities in teenagers depends on various factors, and by considering these factors, it is possible to create the habit of doing sports activities in teenagers on a permanent basis.
کلیدواژهها [English]
- social and psychological support
- motor competence
- motivation
- adherence to sports activity
- qualitative research