نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، اداره آموزش و پرورش، اردبیل، ایران

چکیده

چکیده
هدف از این مطالعه، مقایسة سیستم‌های مغزی- رفتاری و تمایزیافتگی‌خود بین دانش‌آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار بود. پژوهش از نوع علّی- مقایسه‌ای بوده و جامعة‌آماری پژوهش شامل کلیة دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دورة دوم شهر اردبیل می‌باشد (7477=N). تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری تمام شمار برای ورزشکاران و تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای برای غیرورزشکاران، انتخاب شده و در دو گروه جایگزین شدند. ملاک انتخاب دانش‌آموزان ورزشکار، داشتن مقام، حداقل در مسابقات استانی و سه سال سابقه فعالیت ورزشی منظم با حداقل سه جلسه تمرین در هفته بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد تمایز‌یافتگی اسکورون و فریدلندر (1998) و مقیاس سیستم‌های مغزی/رفتاری کارور و وایت (1994) استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که دختران ورزشکار در مقایسه با غیرورزشکاران، سیستم فعال‌ساز رفتاری غالب و فعال‌تری داشته و میزان تمایزیافتگی در گروه ورزشکار بیشتر از گروه غیرورزشکار بود. با توجه به نتایج پژوهش، به نظر می‌رسد سیستم‌های مغزی و رفتاری و میزان تمایز‌یافتگی با سطح مشارکت ورزشی مرتبط بوده و لذا شناخت این مفاهیم می‌تواند مولفه‌های مناسبی در تحلیل‌های روانشناختی و عملکردی ورزشی افراد باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison of brain/behavioral systems (BAS/BIAS) and differentiation of self between female athletes and non-athletes in second secondary school in Ardabil city

نویسندگان [English]

  • Ghasem Elyasi 1
  • Sheyda noori 2

1 Department of Physical Education and Sports Science, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab , Iran

2 Master of Sports Psychology, Department of Education, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare brain-behavioral systems and differentiation of self between female athletes and non-athletes. The research is of a causal-comparative type and the statistical population of the research includes all female secondary school students of the second period of Ardabil city (N=7477). 200 people were selected by complete enumeration sampling method for athletes and multistage cluster randomization for non-athletes and were replaced in two groups. The criteria for selecting student athletes was to have a rank in at least provincial competitions and three years of regular sports experience with at least three training sessions per week. To collect information, the standard differentiation questionnaires of Skowron and Friedlander (1998) and the brain/behavioral systems scale of Carver and White (1994) were used. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that female athletes had a dominant and more active behavioral activation system compared to non-athletes, and the level of differentiation in the athlete group was higher than that of the non-athlete group. According to the results of the research, it seems that brain and behavioral systems and the level of differentiation are related to the level of sports participation, and therefore knowing these concepts can be suitable components in the psychological and functional analysis of people's sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brain/behavioral systems
  • Differentiation of self
  • Athlete
  • Non athlete