نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی- دانشگاه تهران

2 گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی - دانشگاه خوارزمی

3 گروه رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران - ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ کارکردهای یادگیری مشاهده‌ای در ورزشکاران بود. بدین منظور، 222 ورزشکار نخبه و 165 ورزشکار مبتدی پرسش‌نامه را تکمیل کردند. پس از تأیید صحت ترجمه و روایی صوری، به منظور تأیید روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری و با روش حداکثر درست نمایی به کار گرفته شد. نتایج نرم‌افزار ایموس نشان داد همه گویه‌ها دارای بارعاملی قابل قبول و معنادار با عامل مرتبط خود در مدل اندازه گیری هستند و بر اساس شاخص‌های برازش مختلف، مدل اندازه‌گیری دارای برازش مناسب است. ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی درون‌طبقه‌ای با نرم افزار SPSS تحلیل شد. ضریب آلفای کرونباخ کل برای همه ورزشکاران برابر با 88/0 است. این ضریب برای خرده آزمون روان شناختی (عملکردی)، 82/0، مهارتی، 80/0و استراتژی برابر با 72/0 است. ضریب همبستگی درون طبقه‌ای حاصل از بازآزمایی 61 ورزشکار در خرده آزمون روان‌شناختی (عملکردی) 76/0، خرده‌آزمون مهارتی 73/0 و برای خرده آزمون راهبردی 72/0 بود که حاکی از مقادیر قابل قبول همسانی درونی و پایایی زمانی است. بنابراین نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ کارکردهای یادگیری مشاهده‌ای با سه خرده آزمون (عملکردی یا روان شناختی، مهارت و استراتژی) با 17 گویه مورد تأیید قرار گرفت. به نظر می رسد ورزشکاران مبتدی و نخبه از الگودهی و یادگیری مشاهده‌ای برای کسب مهارتهای روان شناختی، مهارت های ورزشی و یادگیری راهبردها و تاکتیکهای بازی استفاده می کنند. بر این اساس می توان از این پرسش نامه، جهت ارزیابی میزان استفاده ورزشکاران از یادگیری مشاهده ای در رشته های ورزشی مختلف بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Psychometrics of the Functions of Observational Learning Questionnaire (FOLQ) in Athletes

نویسندگان [English]

  • Elham Hatami Shahmir 1
  • Abbas Bahram 2
  • Farzaneh Hatami 3

1 Department of Behavioral and Cognitive Sports Sciences- faculty of sport sciences and health-university of Tehran

2 department of sport management and motor behavior-faculty of physical education and sport sciences- kharazmi unversity

3 motor behavior departent of sport sciences faculty- Shahid Rajaee Teacher Training university- Tehran- Iran

چکیده [English]

Abstract: The present study aimed to determine the validity and reliability of the Persian version of the Functions of Observational Learning Questionnaire.To this end, 222 elite athletes and 165 novice athletes completed the questionnaire. After confirming the accuracy of the translation and face validity, confirmatory factor analysis based on structural equation modeling with the maximum likelihood method was used to confirm construct validity. The results of AMOS software indicated that all items had acceptable and significant factor loadings with their associated factors in the measurement model, and based on various fit indices, the measurement model had a good fit. Cronbach's alpha coefficient and intraclass correlation coefficient (ICC) were analyzed using SPSS software. The overall Cronbach's alpha coefficient for all athletes was 0.88. This coefficient was 0.82 for the performance subscale, 0.80 for the skill subscale, and 0.72 for the strategy subscale. The intraclass correlation coefficient from the retest of 61 athletes was 0.76 for the performance subscale, 0.73 for the skill subscale, and 0.72 for the strategy subscale, indicating acceptable internal consistency and temporal reliability. Therefore, the Persian version of the FOLQ with three subscales psychological (performance), skill, and strategy functions with 17 items was confirmed. It appears that both novice and elite athletes use modeling and observational learning to acquire psychological and sports skills, and learning strategies and tactics. Accordingly, this questionnaire can be used to assess the extent to which athletes utilize observational learning in various sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modeling
  • Psychological Skill
  • Strategy
  • Sports performance
  • Validity