مطالعات روان‌شناسی ورزشی

مطالعات روان‌شناسی ورزشی

اثر اجتناب از کمک‌طلبی تحصیلی بر پریشانی روانشناختی دانشجویان تربیت بدنی با نقش میانجی سرگردانی ذهنی

نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه آموزش و پرورش، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
2 گروه مامایی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
10.22089/spsyj.2025.18691.2623
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر اجتناب از کمک‌طلبی تحصیلی بر پریشانی روانشناختی دانشجویان تربیت بدنی با نقش میانجی سرگردانی ذهنی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش ، دانشجویان گروه تربیت بدنی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1404-1403بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای بر اساس جنسیت، تعداد 212 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌های اجتناب از کمک طلبی (ریان و پینتریچ، 1997)، پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2002) و سرگردانی ذهنی (مرازک و همکاران، 2013) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 بهره گرفته شد. بر اساس یافته‌ها اجتناب از کمک‌طلبی تحصیلی بر پریشانی روانشناختی دانشجویان اثر مثبت و معناداری داشت (01/0P<)، اجتناب از کمک‌طلبی تحصیلی بر سرگردانی ذهنی دانشجویان اثر مثبت و معناداری داشت (01/0P<)، سرگردانی ذهنی بر پریشانی روانشناختی دانشجویان اثر مثبت و معناداری داشت (01/0P<)، اجتناب از کمک‌طلبی تحصیلی بر پریشانی روانشناختی دانشجویان با میانجی‌گری سرگردانی ذهنی اثر مثبت و معناداری داشت (01/0P<). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت دانشجویانی که در انجام تکالیف دانشگاهی از کمک‌طلبی اجتناب می‌کنند دچار سرگردانی ذهنی بیشتری می‌شوند و این سرگردانی ذهنی هم باعث افزایش پریشانی روانشناختی آنان می‌گردد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Avoidance Academic Help-Seeking on Psychological Distress of Physical Education Students with the Mediating Role of Mind Wandering

نویسندگان English

Abedeh Nazari 1
Faramarz Sabeghi 1
Niloufar Nastiezaie 2
1 Department Of Education, Faculty of Education and Psychology, University Of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
2 Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
چکیده English

This study aimed to investigate the effect of academic help-seeking avoidance on psychological distress of physical education students with the mediating role of mind wandering. The descriptive-correlational research method was based on the structural equation model. The statistical population of the study was students of the Physical Education Department of the University of Sistan and Baluchestan in the academic year 1403-1404. A total of 212 people were selected as samples using stratified sampling (by gender). The data collection tools were the help-seeking avoidance questionnaires (Ryan and Pintrich, 1997), psychological distress (Kessler et al., 2002), and mind wandering questionnaires (Mrazek et al., 2013). The structural equation model was used to analyze the data with the help of SmartPLS version 4 software. The findings showed that avoiding academic help-seeking has a positive and significant effect on both psychological distress and mental wandering of students, mental wandering has a positive and significant effect on psychological distress of students, avoiding academic help-seeking has a positive and significant effect on psychological distress of students through the mediation of mental wandering. Therefore, it can be concluded that students who avoid seeking help in completing academic assignments experience more mental wandering, and this mental wandering also increases their psychological distress.

کلیدواژه‌ها English

Academic help-seeking
psychological distress
mental wandering

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 29 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 03 آبان 1404
  • تاریخ بازنگری 24 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش 29 آبان 1404