نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

3 کارشناس ارشد

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، تعیین ویژگی­ های روان­سنجی مقیاس تحلیل­ رفتگی ورزشی در ورزشکاران رشته ­های مختلف بود. نسخۀ اصلی این مقیاس، دارای 15 سؤال و سه خرده­ مقیاس واماندگی هیجانی- جسمانی، حس کاهش اجرا، و کاهش ارزشمندی در ورزش است. این پرسش­نامه، پس از ترجمه به زبان فارسی، بین 225 ورزشکار با دامنة سنی 35-15 سال از رشته­های مختلف ورزشی توزیع شد. برای برآورد پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ، برای برآورد روایی آن از روش تحلیل عاملی اکتشافی، و همچنین برای تأیید مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافته­های پژوهش روایی، و پایایی مقیاس را مورد تأیید قرار دادند. به­طورکلی، مقیاس تحلیل­رفتگی با سه عامل، 58 درصد واریانس کل سؤالات را تبیین کرد. در ارتباط با همسانی درونی سؤالات هر خرده­مقیاس، ضریب پایایی واماندگی هیجانی 77/0، حس کاهش اجرا 80/0، و کاهش ارزشمندی در ورزش 82/0 بود. بنابراین، به­نظر می­رسد پرسش­نامة تحلیل­رفتگی ورزشی رادک و اسمیت، ابزار مناسبی برای سنجش تحلیل­رفتگی ورزشی ورزشکاران در جامعة ایرانی است.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Persian Version of the Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) in Athletes

نویسندگان [English]

  • Nasour Ahmadi 1
  • Behrouz Abdoli 2
  • Masoud Ariafar 3

1

2

3

چکیده [English]

This study examined the psychometric properties of the athlete burnout questionnaire (ABQ) scale in athletes from different sports. The original scale contains 15 items and 3 subscales of physical-emotional exhaustion, reduced sense of accomplishment and sport devaluation. In the present study, the questionnaire was translated into Persian and was distributed between the 225 athletes from different sports aged 15-35 years. It was used Cronbach's alpha coefficient to estimate the reliability, Exploratory Factor Analysis to explore latent factors, and confirmatory factor analysis to test its construct validity. Results confirmed the reliability and validity of the scale. Totally, this scale with 3 factors, explained 58% of total variance. Related to internal consistency of each subscale, the reliability coefficients were 0.77 for physical-emotional exhaustion; 0.80 for reduced sense of accomplishment; and 0.82 for sport devaluation. Overall, it seems the athlete burnout questionnaire from Raedeke and Smith is suitable tool for assessing athlete burnout in Iranian community devaluation.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric properties
  • Athlete burnout
  • Physical-Emotional Exhaustion
  • Reduced Sense of Accomplishment
  • Sport Devaluation
 
هومن، ح. (1388). مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. انتشارات سمت، چاپ سوم.
Arce, C., De Francisco, C., Andrade, E., Arce, I., & Raedeke, T. (2010). Adaptación española del Ahtlete Burnout Questionnaire (ABQ) para la medida del burnout en futbolistas. Psicothema, 22 (2), 250-255.
Arce, C., De Francisco, C., Andrade, E., Seoane, G., & Raedeke, T. (2012). Adaptation of the Athlete Burnout Questionnaire in a Spanish Sample of Athletes. The Spanish journal of psychology, 15 (3), 1529-1536.
Coakley, J. (1992). Burnout among adolescent athletes: A personal failure or social problem? Sociology of Sport Journal, 9 (3), 271-285.
Cohn, P. J. (1990). An exploratory study on sources of stress and athlete burnout in youth golf. The Sport Psychologist, 4 (2), 95-106.
 
Cresswell, S. L., Eklund, R. C. (2006). The nature of player burnout in rugby. Journal of Applied Sport Psychology, 18 (3), 219-239.
Dale, J., Weinberg, R., (1990). Burnout in sport: A review and critique. Journal of Applied Sport Psychology, 2 (1), 67-83.
De Francisco, C., Fernández, C. A., Fernández, E. M. A., Arce, I., & Raedeke, T. D. (2009). Propiedades psicométricas preliminares de la versión española del Athlete Burnout Questionnaire en una muestra de jóvenes futbolistas. Cuadernos de psicología del deporte, 9 (2), 45-46.
Eades, A. M. (1990). An investigation of burnout of intercollegiate athletes: The development of the Eades Athlete Burnout Inventory: University of California, Berkeley, 562.
Feigley, D. A. (1984). Psychological burnout in high-level athletes. The Physician and Sportsmedicine, 12 (10), 109-119.
Fender, L. K. (1989). Athlete burnout: Potential for research and intervention strategies. Sport Psychologist, 3 (1), 63-71.
Goodger, K., Gorely, T., Lavallee, D., & Harwood, C. (2007). Burnout in sport: A systematic review. Sport Psychologist, 21 (2), 127-151.
Gould, D., Tuffey, S., Udry, E., & Loehr, J. (1996). Burnout in competitive junior tennis players II: Qualitative analysis. The Sport Psychologist, 13 (10), 341–366.
Isoard-Gautheur, S., Oger, M., Guillet, E., & Martin-Krumm, C. (2010). Validation of a French Version of the Athlete Burnout Questionnaire (ABQ). European Journal of Psychological Assessment, 26 (3), 203-211.
Jorskog, K. G. (1969). A general approach to confirmatory maximum likelihood factor analysis. Psychometrical, 34 (9), 183-202.
Kline, P. (2005). Principles and practice of structural equation modelling. New York: The Guildford Press.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28 (4), 563-575.
Lonsdale, C., Hodge, K., & Jackson, S. A. (2007). Athlete engagement: II. Development and initial validation of the Athlete Engagement Questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 38 (4), 471-492.
Pedrosa, I., Suárez, J., & Pérez Sánchez, B. (2011). Adaptación preliminar al castellano del Athlete Burnout Questionnaire en futbolistas. Revista Electrónica de Metodología Aplicada. 16 (1), 35-49.
Raedeke, T. D., & Smith, A. L. (2001). Development and preliminary validation of an athlete burnout measure. Journal of Sport & Exercise Psychology, 23 (4), 281-306.
Schaufeli, W. B., & Buunk, B. P. (2003). Burnout: An overview of 25 years of research and theorizing. The handbook of work and health psychology, (2), 282-424.
Schmidt, G. W., & Stein, G. (1991). Sport commitment: A model integrating enjoyment, dropout, and burnout. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13 (3), 254-265.
Shaufeli, W. B., Maslach, C., & Marek, T. (1993). Professional burnout: Recent developments in theory and research. Washington DC: Series in Applied Psychology. November 8.
Silva, J. M. (1990). An analysis of the training stress syndrome in competitive athletics. Journal of Applied Sport Psychology, 2 (1), 5-20.
Smith, R. E. (1986). Toward a cognitive-affective model of athletic burnout. Journal of sport psychology, 36-50.
Raedeke, T. D, Lunney, K., & Venables, K. (2002). Understanding athlete burnout: Coach perspectives. Journal of Sport Behavior, 25: 181-206.